Aktualności
Irlandzka premiera opery "Maria" Romana Statkowskiego
2011-10-24
Wielkim sukcesem okazała się irlandzka premiera opery „Maria” Romana Statkowskiego podczas 60. Festiwalu Operowego w Wexford. Było to wydarzenie szczególne, bowiem po niedawnym „odkryciu” dzieła przez Łukasza Borowicza i nagraniu go w wersji koncertowej, nareszcie „Maria” po wielu latach ponownie wkroczyła na deski teatru. Dzieło w reżyserii Michaela Gielety, artysty polskiego pochodzenia, mieszkającego na stałe w Londynie poprowadził Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny Opery Krakowskiej. Partie solowe wykonali Daria Masiero (Maria), Rafał Bartmiński (Wacław), Adam Kruszewski (Miecznik) oraz Krzysztof Szumański (Wojewoda). Dzieło zostało przyjęte z wielkim entuzjazmem, szczególnym aplauzem publiczność nagrodziła znakomitego Rafała Bartmińskiego. Ogromnym zaskoczeniem była inscenizacja opery, przeniesiona w realia czasów stanu wojennego w Polsce. Wypełniona bo brzegi sala O’Reichy Theatre (771 miejsc) nagrodziła wykonawców gromkimi brawami.Powstanie „Marii” można zawdzięczać szczęśliwemu splotowi wypadków. Otóż rok wcześniej, w 1903 roku kompozytor napisał operę „Filenis”, za którą otrzymał nagrodę na międzynarodowym konkursie w Londynie. Chwilę później w Warszawie ogłoszono konkurs, którego wymogiem było skomponowanie opery według powieści poetyckiej „Maria” Antoniego Malczewskiego. Już jako laureat Statkowski przystąpił do pisania kolejnego dzieła i, pokonując młodszych kolegów, Henryka Melcera i Henryka Opieńskiego, otrzymał pierwszą nagrodę. „Maria” została wystawiona po dwóch latach, 1 marca 1906 roku na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie.
Według Józefa Kańskiego pisana pod wyraźnym wpływem uwielbianego przez Statkowskiego mistrza Piotra Czajkowskiego, owiana wszakże równie silnym klimatem polskości, a w niektórych momentach nasycona „programowo” ukraińskim kolorytem, odznaczająca się niepospolitą melodyjnością i nerwem dramatycznym – należy z pewnością do najlepszych oper okresu postmoniuszkowskiego.
Podczas Festiwalu w Wexford opera zostanie wystawiona jeszcze trzy razy: 28 i 31 października oraz 4 listopada 2011. Każde wystawienie poprzedzi półgodzinny wykład na temat dzieła, który wygłosi Brian Dickie, dyrektor artystyczny Festiwalu w latach 1967-1973, od 1999 roku dyrektor Chicago Opera Theater.
W Polsce „Maria” zagości w przyszłym sezonie artystycznym na deskach Opery Krakowskiej. 11 listopada 2011 w radiowej Dwójce będzie miała miejsce transmisja „Marii” z Festiwalu Wexfordzkiego, natomiast już w piątkowy wieczór, 28 października 2011 na antenie radia TOK FM będzie można wysłuchać obszernej relacji na temat Festiwalu.
Więcej informacji na temat Festiwalu znajdą Państwo na stronie: http://wexfordopera.com/programme/
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.