PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Z żółwia wojownik. O operze "Madame Curie" Elżbiety Sikory

2011-11-23
Już 25 listopada na deskach Opery Bałtyckiej odbędzie się długo oczekiwana polska premiera „Madame Curie” Elżbiety Sikory. Sukces światowego prawykonania, które miało miejsce 15 listopada w Paryżu, wzmógł apetyt melomanów w Polsce. O swoim dziele Elżbieta Sikora mówi: „Założyłam sobie zadanie, aby Maria Skłodowska-Curie nie była tą osobą, którą znamy z podręczników, naukowcem, która pracowała dniami i nocami, i szukała nowych odkryć, tylko, że była po prostu człowiekiem, chodzącym także po ziemi, mającym własne życie uczuciowe i naukowe we wszystkich jego odmianach. Chciałam ją pokazać od tej właśnie strony – że była pełnowartościową jednostką ludzką, a że przy tym była kobietą – to zupełny przypadek. Jej historia to jest prawdziwy operowy scenariusz, więc nie trzeba było wiele szukać ani dodawać, tylko odpowiednio zinterpretować fakty z jej życia. I tak to się stało z librettem.”

Anna Niewiedział-Mikołajczyk o swojej bohaterce: „Postać niezwykle ciekawa, niesamowita, twarda, uparta, a jednocześnie taka zwyczajna. Myślę, że mnóstwo jest takich kobiet właśnie w dzisiejszych czasach. Wtedy to był ewenement.”

Ciekawy rys bohaterki swojego spektaklu kreśli reżyser Marek Weiss: „Maria Skłodowska-Curie jest bardzo mało znana w Polsce. Kojarzy nam się z panią profesor od chemii, siwą, nobliwą, szlachetną i nudną, i ten wizerunek nie ma nic wspólnego z prawdziwa Marią Curie-Skłodowską, której życie było niezwykle burzliwe, która była osobą niezwykle skomplikowaną, dynamiczną, która całe życie spędziła w stanie ciężkiej depresji. Ona w ogóle nie znosiła sławy, blichtru, ludzi, kontaktu z ludźmi, była bardzo zawikłana psychologicznie, a jednocześnie miała cudowny dar walki z przeciwnościami. W momencie, kiedy los uderzał w nią czy stawał na jej drodze ona się mobilizowała i z takiego żółwia, skorupiaka schowanego wewnątrz wychodził prawdziwy wojownik.”

Polska premiera opery już w najbliższy piątek o w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.
libretto - Agata Miklaszewska
adaptacja - Elżbieta Sikora, Gregor Blumstein
kierownictwo muzyczne - Wojciech Michniewski
inscenizacja i reżyseria - Marek Weiss
Maria Skłodowska-Curie- Anna Mikołajczyk
Pierre Curie - Paweł Skałuba
Paul Langevin -Tomasz Rak
Einstein - Leszek Skrla
Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
Grzegorz Wieczorek - klarnet (solo)
dyrygent - Wojciech Michniewski

Madame Curie fot. Sebastian Ćwikła, Opera Bałtycka

Najczęściej czytane:

Zrozumieć złożoność "Masek" Karola Szymanowskiego. Rozmowa z Pawłem Malinowskim

Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.

Lidia Zielińska dołącza do grona kompozytorów ściśle współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!

Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.

Wyostrz słuch na niestereotypowe słuchowisko Tadeusza Wieleckiego. Premiera albumu JAK BY TO POWIEDZIEĆ (ANA 040)

Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.

Spotkania autorskie podczas 68. edycji "Warszawskiej Jesieni"

Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.