Aktualności
28. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova
2012-04-18
Już w najbliższy piątek rozpocznie się Festiwal Musica Polonica Nova, jedna z najważniejszych w kraju imprez prezentujących muzykę współczesną. Jak co roku usłyszeć będzie można klasyków XX. wieku oraz najnowsze kompozycje napisane specjalnie na ten Festiwal. Wśród wykonawców znakomici interpretatorzy zarówno polscy jak i zagraniczni muzyki nowej.W programie znalazło się wiele nazwisk kompozytorów z katalog PWM jak: Witold Lutosławski, Paweł Mykietyn, Andrzej Krzanowski, Henryk Mikołaj Górecki, Elżbieta Sikora, Wojciech Ziemowit Zych, Zbigniew Bargielski.
Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami programu
http://www.musicapolonicanova.pl
28. Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova, Wrocław, 20–28.04.2012
PROGRAM
20.04.2012, piątek, godz.19:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Symfonia kolibrów, arche kontra dynamis
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, Jacek Kaspszyk – dyrygent
Mateusz Ryczek (1986) Infrasymfonia (2010) **
Krzysztof Penderecki (1933) I Symfonia (1973)
Sławomir Kupczak (1979) Kolibry na orkiestrę symfoniczną (2012) **
Witold Lutosławski (1913–1994) III Symfonia (1983)
21:00 Pasaż Pokoyhof, ul. św. Antoniego 2/4
Psychodelie w Laterna Magica
Ryszard Latecki – trąbka, harmonium, pseudoinstrumenty, Bart Pałyga – wiolonczela elektryczna, wspak, fujary, śpiew, Tadeusz Wielecki – kontrabas
21.04.2012, sobota, godz. 18:00 Pasaż Pokoyhof, ul. św. Antoniego 2/4
Miechy akordeonów w ekstazie prawykonań
Maciej Frąckiewicz – akordeon, Rafał Łuc – akordeon
Jagoda Szmytka (1982) Open the box! na akordeon i teatr cieni (2011) **
Adam Porębski (1990) Cut story (2012) **
Dariusz Przybylski (1984) Sonata da chiesa (2012) **
*** przerwa
Andrzej Krzanowski (1951–1990) Sonata nr 2 (1987) **
Rafał Zalech (1988) Preludium i Fuga na akordeon solo (2012) **
Rafał Janiak (1986) Sonata awekening - movement – cogitation (2012) **
Cezary Duchnowski (1971) acc++ca na akordeon i komputer (2012) **
20:00 Live: the clonious & cid rim
Cid Rim Live-Set (affine records, Wiedeń), The Clonious Live-Set (affine records, Wiedeń)
22.04.2012, niedziela, godz. 18:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Ekstremalna siła muzyki „ubogiej”
Iwona Kania – sopran, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Marek Moś – dyrygent
Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010) Cykl Muzyczki (1967–1970)
Muzyczka II op. 23 na 4 trąbki, 4 puzony, 2 fortepiany i perkusję
Muzyczka III op. 25 na 3 altówki
Muzyczka IV Koncert puzonowy op. 28 na puzon, klarnet, wiolonczelę i fortepian
Cykl Genesis (1962–1963)
Genesis I Elementi per archi op. 19 nr 1 na skrzypce, altówkę i wiolonczelę
Genesis II Canti strumentali op. 19 nr 2 dla 15 wykonawców
Genesis III Monodramma op. 19 nr 3 na sopran, metalowe instrumenty perkusyjne i 6 kontrabasów
23.04.2012, poniedziałek, godz. 20:00 Pasaż Pokoyhof, ul. św. Antoniego 2/4
Holenderscy Polacy i ich energetyczne grawitacje
Transemble
Hanna Kulenty (1961) III Kwartet smyczkowy Tell me about it (2007)l IV Kwartet smyczkowy A Cradle Song (2007)
Andrzej Kwieciński (1984) Umbrae na kwintet smyczkowy (2004) Mural na kwintet smyczkowy (2008–2010)
24.04.2012, wtorek, godz. 19:00 Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny
Tańce niemożliwe na organy i inne instrumenty
Piotr Rojek – organy, pozytyw, Roman Perucki – organy, Dariusz Bąkowski-Kois – pozytyw, Michał Moc – akordeon, Alina Mleczko – saksofon, Jacek Wota – perkusja
Krystian Kiełb (1971) Struktury III BACH na organy (2004)
Piotr Drożdżewski (1948) En blanc na organy solo (2012) **
Stanisław Krupowicz (1952) Stochos na organy (1977)
Michał Moc (1977) Call for details na organy i akordeon (2012) **
Grażyna Pstrokońska-Nawratil (1947) Reportaż 1 – Niedziela Palmowa w Nazareth na organy, perkusję i saksofon (2009)
Paweł Szymański (1954) Cztery tańce heweliańskie na organy i dwa pozytywy (2011)
25.04.2012, środa, godz. 19:00 Oratorium Marianum, pl. Uniwersytecki 1
Dwie marimby jadą włoskimi pociągami
Cantores Minores Wratislavienses; Piotr Karpeta – dyrygent
Paul Preusser (1974) Thou among the wastes of time na chór mieszany, fortepian preparowany, perkusję i elektronikę (2009) **
Axoum Duo: Elwira Ślązak – marimba, Gabriel Collet – marimba
Marta Ptaszyńska (1943) Scintilla na dwie marimby (1984)
Krzysztof Wołek (1976) Yamantaka na dwie marimby i elektronikę (2011) **
Ryszard Osada (1972) Waves of feelings na dwie marimby (2012) **
Jacek Sotomski (1987) MAHOMET na dwie marimby i komputer (2012) **
Cantores Minores Wratislavienses, Piotr Karpeta – dyrygent
Rafał Augustyn (1951) Vagor ergo sum – mała kantata do słów Zbigniewa Herberta, cesarza Hadriana i Włoskich Kolei Państwowych na chór mieszany i gongi (2008/2011) **
26.04.2012, czwartek, godz. 20:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Pięć prawykonań w trójkącie
Aleksandra Rupocińska – klawesyn, Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum
Ernst Kovacic – dyrygent
Joanna Woźny (1973) lost motion na orkiestrę smyczkową (2012) **
Dariusz Przybylski (1984) Red, Yellow, Red. Hommage à Mark Rothko na orkiestrę smyczkową (2012) **
Adrian Foltyn (1978) Coincidensity na 17 instrumentów smyczkowych i klarnet basowy (2011) **
Grażyna Pstrokońska-Nawratil (1947) ICE -LAND ...tęczowe mosty nad Dettifoss... (reportaż III) na orkiestrę kameralną (2011) **
Marcin Bortnowski (1972) I morza już nie ma na klawesyn i orkiestrę kameralną (2012) **
27.04.2012, piątek, godz. 20:00 Aula Ossolineum, ul. Szewska 37
Przędzie się nić
Anna Kwiatkowska – skrzypce, Małgorzata Walentynowicz – fortepian
Andrzej Dobrowolski (1921–1990) Muzyka na taśmę i fortepian (1972)
Michał Prynda (1984) Untitled 3 (2008)
Tadeusz Wielecki (1954) Studium gestu II na fortepian (1997)
Elżbieta Sikora (1943) Reflets irisés na fortepian i dźwięki elektroniczne (2006)
Jagoda Szmytka (1982) Watch out ! of the box (as Luis B. says) na skrzypce, fortepian i komputer (2011) **
Tadeusz Wielecki (1954) Przędzie się nić... na skrzypce solo (1982)
Wojciech Ziemowit Zych (1976) Gest i puls na skrzypce i osiem głośników (2010) **
Wojciech Blecharz (1981) Phenotype na skrzypce z elektroniką (2012) **
Sławomir Wojciechowski (1971) Double Pendulum na skrzypce i komputer (2012) **
28.04.2012, sobota, godz. 17:00 Aula Ossolineum, ul. Szewska 37
Wydarzenie specjalne: Lot Dedala nad Peloponezem
Idée Fixe Ensemble (Grecja):
Nickitas Demos (1962) Meditations on Amber & Flame (2011) **
Dimitris Maragopulos Idée Fixe/Do-mi-no (2011) **
Vassilis Kitsos (1972) Martyria (2011) **
Paweł Mykietyn (1971) Choć doleciał Dedal (1990)
Theodore Antoniou (1935) Celebration XC *
Maria Georgiadou (1956) Variations and Fugue on a Theme of Astridinis (2011) **
Savvas Tsiligiridis (1977) The “W” Quartet (2011) **
20:00 Sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
Muzyczne ogadywanie Rafała Wojaczka
Agata Zubel – mezzosopran, Andrzej Bauer – wiolonczela elektryczna, Cezary Duchnowski – komputer, Szymon Bywalec – dyrygent, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia (Katowice)
Cezary Duchnowski (1971) Koniec poezji na głos, wiolonczelę elektryczną, elektronikę i grupy orkiestrowe (2012) **
Jurij Łaniuk (1957) Muzyka wspomnień, przypowieści i kazań – kantata do słów Nicanora Parry na sopran, baryton i orkiestrę symfoniczną (2012) **
Paweł Hendrich (1979) Metasolidus II na wielką orkiestrę symfoniczną / Cryptoscript na komputer (2012) **
Zbigniew Bargielski (1937) Im Niemandsland – nowa wersja oratorium do tekstów Psalmów i wierszy Markusa Jaroschki na dwoje śpiewaków, dwoje recytatorów, dwie grupy chóralne i dwie grupy instrumentalne (1989/2012) **
** – prawykonanie * – pierwsze wykonanie w Polsce
Najczęściej czytane:
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.