Aktualności
Nowa edycja I, CULTURE Orchestra
2012-08-10
Na przełomie sierpnia i września I, CULTURE Orchestra pod dyrekcją 19-letniego Wenezuelczyka Ilyicha Rivasa wystąpi w Lublinie, Warszawie, Mińsku, Kijowie, Kiszyniowie oraz w Tbilisi. W programie koncertów znajdą się utwory Szymanowskiego, Dworzaka, Czajkowskiego i Respighiego. Tournée będzie poprzedzone dwutygodniową rezydencją w Lublinie, nazywanym stolicą Polski wschodniej i konsekwentnie realizującym strategię budowania Centrum Kompetencji Wschodnich. Tam, w siedzibie Filharmonii Lubelskiej z młodymi muzykami pracować będą tutorzy między innymi z Philharmonia Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, London Symphony Orchestra, BBC Symphony Orchestra czy London Sinfonietta.I, CULTURE Orchestra została powołana przez Instytut Adama Mickiewicza, aby tworzyć młodym muzykom z krajów Partnerstwa Wschodniego okazję do wzajemnego poznawania i rozumienia kultur. Tworzy ją 97 młodych osób (18-28 lat) wyłonionych podczas dwuetapowych przesłuchań. Każdego roku efekt ich pracy wieńczy międzynarodowe tournée.
Program koncertów:
Piotr Czajkowski – Uwertura-fantazja „Romeo i Julia”
Ottorino Respighi – „Fontanny Rzymskie”
Karol Szymanowski – „Etiuda b-moll, op. 4 nr 3”
Antonin Dvořák– „VIII Symfonia G-dur”
Tournée 2012:
24 sierpnia – Filharmonia Lubelska
26 sierpnia – Filharmonia Narodowa, Warszawa
27 sierpnia – Białoruska Filharmonia Państwowa, Mińsk
28 sierpnia – Filharmonia Narodowa, Kijów
29 sierpnia - Pałac Narodowy, Kiszyniów
1 września – Konserwatorium, Tbilisi
Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym programem tegorocznego tournée.
Fot. ze strony internetowej Instytutu Adama Mickiewicza
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.