PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

X Festiwal Witolda Lutosławskiego "Łańcuch"

2013-01-24
W dniach 24 stycznia – 9 lutego odbędzie się w Warszawie X Festiwal Witolda Lutosławskiego "Łańcuch". W tym roku ma on szczególny charakter, gdyż świętujemy 100 rocznicę urodzin kompozytora. O koncercie inaugurującym festiwal pisaliśmy tutaj. Warto zapoznać się z całym programem festiwalu, na którym oprócz muzyki Witolda Lutosławskiego usłyszymy kompozycje m.in. Pawła Mykietyna, Aleksandra Lasonia, Tadeusza Wieleckiego, Grażyny Krzanowskiej, Andrzeja Krzanowskiego oraz Henryka Mikołaja Góreckiego.

28 stycznia w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego o godz. 19:00 odbędzie się koncert symfoniczny – Orkiestrę Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Jacek Kaspszyk, za fortepianem usiądzie Garrick Ohlsson. W programie koncertu: Fanfare for Louisville i Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego, Ognisty ptak Igora Strawińskiego oraz La Valse Maurice’a Ravela.

29 stycznia w tym samym miejscu usłyszymy ponownie Garricka Ohlssona z towarzyszeniem Lutosławski Quartet. W programie tego koncertu kameralnego znajdują się Kwartet smyczkowy Lutosławskiego oraz Kwintet fortepianowy Bartóka.

Na koncercie z muzyką stypendystów Lutosławskiego 1 lutego wystąpi Sinfonietta Cracovia pod dyrekcja Roberta Kabary. Koncert odbędzie się w Filharmonii Narodowej. Usłyszymy na nim m.in.: Czas kamieni na kontrabas amplifikowany i orkiestrę kameralną Tadeusza Wieleckiego, II Symfonię na 13 instrumentów smyczkowych Andrzeja Krzanowskiego, Suibusium felix na dwoje skrzypiec i smyczki Aleksandra Lasonia, Silver line na 15 instrumentów smyczkowych Grażyny Krzanowskiej, 3 dla 13 na 13 instrumentów Pawła Mykietyna.

Również w Filharmonii Narodowej 2 lutego odbędzie się koncert w ramach festiwalu. Wykona go Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Pierre–André Valade’a, Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (Bogdan Gola – przygotowanie chóru) oraz Elżbieta Szmytka (sopran). W programie obok utworów Lutosławskiego (Tryptyku śląskiego na sopran i orkiestrę oraz II Symfonii) artyści wykonają utwory Henryka Mikołaja Góreckiego (Muzyka staropolska, Ad Matrem).

9 lutego Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Łukasza Borowicza oraz Anna Radziejowska (mezzosopran) wykonają: Przeźrocza, Pięć pieśni na głos żeński i 30 instrumentów solowych do słów Kazimiery Ilłakowiczówny oraz Dziesięć tańców polskich Witolda Lutosławskiego, Uwerturę radosną Witolda Maliszewskiego oraz II Symfonię „Antar” Mikołaja Rimskiego-Korsakowa.

Na zakończenie festiwalu 9 lutego zabrzmi Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego i V Symfonia „Koreańska” Krzysztofa Pendereckiego. Sinfonię Varsovię poprowadzi Krzysztof Penderecki.

Poza koncertami festiwalowi będą towarzyszyły dodatkowe inicjatywy, takie jak minifestiwal dla dzieci Łańcuszek oraz kursy mistrzowskie.

Szczegóły: http://www.lutoslawski.org.pl/pl/news/detail/id/178

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.