PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

XVI Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego

2013-02-17
Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego to festiwal muzyczny, który odbywa się od 1997 roku w Akademii Muzycznej w Katowicach. Tegoroczna edycja ze względu na Rok Lutosławskiego oparta jest na koncepcji przedstawienia zarówno ciągłości jak i kontrastów w twórczości Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego odbywają się od 26 do 28 lutego, a wydarzeniem towarzyszącym jest Koncert Jubileuszowy z okazji 15-lecia Orkiestry Muzyki Nowej 25 lutego, na którym zabrzmią dzieła kameralne Szymanowskiego i Lutosławskiego.

Wieczór I  26.02.2013   godz.19.00 
Program:
Witold Lutosławski – Wariacja Sacherowska  na wiolonczelę solo (1976)
                             Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian (1981)
                             Epitafium na obój i fortepian (1979)
                            Trio na obój, klarnet i fagot  (1944-45)
Karol Szymanowski – Słopiewnie op.46
                               Pieśni kurpiowskie op.58 (wybór)
                               Aria Roksany z opery „Król Roger”

Wykonawcy: Adam Krzeszowiec – wiolonczela, Anna Gburek – fortepian, Krakowskie Trio Stroikowe, Dagmara Świtacz - sopran, Piotr Sałajczyk  - fortepian          


Wieczór II  27.02.2013   godz.19.00 
Program:
Witold Lutosławski: Partita na skrzypce i fortepian (1984)
                                Subito na skrzypce i fortepian (1992)
Karol Szymanowski:  Nokturn i Tarantella op. 28  
                                   Trzy kaprysy Paganiniego op. 40
                                   Romans D -dur op. 23

Wykonawcy: Łukasz Błaszczyk – skrzypce, Marcin Sikorski -  fortepian                


Wieczór III  28.02.2013    godz.19.00 

Karol Szymanowski:  Metopy op.29
                             Mazurki op. 50 (wybór)
Witold Lutosławski:  Wariacje na temat Paganiniego na 2 fortepiany (1941)
                                 Kwartet smyczkowy   (1964)
                               
Wykonawcy: Piotr Sałajczyk – fortepian, Monika Sikorska-Wojtacha - fortepian, Joanna Domańska – fortepian, Kwartet Academos  
                                                               
Koncertom towarzyszy wystawa Karol Szymanowski: źródła i inspiracje.
Koncepcja artystyczna : Joanna Domańska
Koordynacja: Aleksandra Żemła
Bezpłatne wejściówki do odbioru w Informacji tel. 32 7792 100
Organizator: Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego
Współorganizatorzy: Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów, Akademia Muzyczna w Katowicach

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.