Aktualności
10-13 kwietnia - 42. Poznańska Wiosna Muzyczna
2013-04-02
Na koncercie inaugurującym odbywający się po raz 42. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej, który będzie miał miejsce 10 kwietnia, zabrzmią utwory Marty Ptaszyńskiej, Henryka Mikołaja Góreckiego i Witolda Lutosławskiego. Program tegorocznej edycji Poznańskiej Wiosny Muzycznej wypełniają znakomite utwory, 9 prawykonań, a także uznani wykonawcy – Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Mróz z Andrzejem Tatarskim jako solistą, Lutosławski Piano Duo, flecista Erik Drescher z Niemiec, Ensemble Aleph z Francji i wielu innych. Kontynuowany będzie cykl Wiosna Młodych, którego słuchaczami lub wykonawcami jest młode pokolenie.W programie m.in.:
10 kwietnia, godz. 19:00
Marta Ptaszyńska, Opowieść zimowa (1984)
Henryk Mikołaj Górecki, Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40 (1980)
Witold Lutosławski, Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową (1954-58)
(wykonawcy: Lech Bałaban - altówka, Andrzej Tatarski - fortepian, Malwina Paszek - śpiew, Anna Mróz - dyrygent, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus )
12 kwietnia, godz. 19:00
Wojciech Ziemowit Zych Rozedrgranie na dwa fortepiany (2006)
Marcel Chyrzyński Reflection No. 3 na dwa fortepiany (2013) – prawykonanie, zamówienie Festiwalu
(wykonawcy: Lutosławski Piano Duo, Emilia Sitarz - fortepian, Bartłomiej Wąsik - fortepian)
12 kwietnia, godz. 21:30 Koncert Jubileuszowy – Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Krzysztof Meyer
Michał Dobrzyński II Kwartet smyczkowy „Orestes” (2013) – prawykonanie
Henryk Mikołaj Górecki Quasi una fantasia. Kwartet smyczkowy nr 2 op. 64 (1990/91)
(wykonawcy: Baltic Neopolis Quartet, Filip Lipski - skrzypce, Łukasz Górewicz - skrzypce, Emilia Goch - altówka, Tomasz Szczęsny - wiolonczela)
13 kwietnia, godz. 12:00 Szeligowski, Dąbrowski – Wspomnienie
Tadeusz Szeligowski Sonata d-moll na fortepian (1949)
Florian Dąbrowski Siedem Pieśni do słów Paula Celana na sopran i fortepian (1989-90)
Jan Astriab Frazy na fortepian i klawesyn (1975)
(wykonawcy: Joanna Marcinkowska - fortepian, Barbara Tritt - sopran, Justyna Chęsy - fortepian, Anna Kozub - fortepian, Maria Banaszkiewicz-Bryła - klawesyn)
10 kwietnia w ramach Wiosny Młodych (godz. 17:00) usłyszymy utwór Ewy Fabiańskiej, nagrodzony w 2011 roku w IX Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego "Miniatures Sonoristiques" na puzon solo (2011) (wyk. Wojciech Jeliński - puzon solo), zaś 11 kwietnia Ewa Fabiańska poprowadzi warsztaty dla dzieci „Wiosną kwitną instrumenty” (w warsztatach udział wezmą Szymon Józwiak - klarnet, Wojciech Jeliński - puzon, Mateusz Loska - kontrabas, Tomasz Sośniak - fortepian).
Szczegółowy program festiwalu znajduje się tutaj.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.