Aktualności
IX Festiwal Muzyczny "W Krainie Chopina"
2013-05-29
31 maja 2013 w Starych Babicach rozpocznie się dziewiąta edycja Festiwalu, w ramach którego na miejsca koncertów wybierane są piękne okolice urodzenia Fryderyka Chopina. W zabytkowych kościołach, dworkach i salach koncertowych wokół Puszczy Kampinoskiej od 31 maja do 29 września 2013 odbywać się będą recitale, koncerty kameralne i symfoniczne.Jak mówią organizatorzy „lato to czas, w którym życie kulturalne z hałaśliwych i przegrzanych wielkich miast przenosi się do miejsc wypoczynku. Warszawa jako jedna z dwóch stolic na świecie posiada na swoim obrzeżu park narodowy, do którego można dojechać nawet rowerem. Park oraz miejscowości położone w jego sąsiedztwie to znakomite miejsce dla rodzinnej rekreacji na łonie przyrody i połączeniu jej ze sztuką w mistrzowskim wykonaniu.”
Najbliższe koncerty:
Piątek 31.05.2013, godz. 20:00
Stare Babice, Kościół p.w. Wniebowzięcia NMP
Koncert Inauguracyjny
Anonim - Sinfonia de Nativitate
W. Lutosławski - Mała suita
C. Saint-Saens - Introdukcja i Rondo capriccioso op. 28
F. Mendelssohn - Uwertura do Snu Nocy Letniej
F. Mendelssohn - IV Symfonia A-dur Włoska op. 90, część I Allegro vivace
W. A. Mozart - Symfonia g-moll KV 550, część I Molto Allegro
S. Prokofiew - Symfonia Klasyczna op. 25, część III Gawot i część IV Finał
L. van Beethoven - V Symfonia c-moll op. 67, część IV Allegro
wyk. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Jan Kutowski – skrzypce, Michał Niedziałek - dyrygent
Niedziela, 2.06.2013, godz. 18:00
Koczargi Stare, sala koncertowa Gimnazjum Gminnego
Koncert kameralny
wyk. Henryka Trzonek – skrzypce, Katarzyna Glensk – fortepian
Niedziela, 9.06.2013, godz. 18:00
Koczargi Stare, sala koncertowa Gimnazjum Gminnego
Recital fortepianowy
wyk. Lisa Nakazono /Japonia/
Sobota, 15.06.2013, godz. 18:00
Koczargi Stare
Koncert Laureatów XXI Powiatowego Konkursu Muzycznego Stare Babice 2013
Strona Festiwalu: http://www.chopinfestiwal.wilkomirski.org.pl/
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.