PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Krystian Zimerman gra Witolda Lutosławskiego

2013-09-19
Krystian Zimerman, światowej sławy pianista, przyjedzie do Polski na jeden koncert w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Koncert odbędzie się 22 września 2013 w Sali Filharmonii Narodowej w Warszawie. Artysta wykona Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego z okazji 100-lecia urodzin kompozytora, dokładnie 25 lat po polskim prawykonaniu utworu. Krystian Zimerman należy do grona najwybitniejszych światowych pianistów i jego kariera trwa nieprzerwanie od zwycięstwa na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im F. Chopina w Warszawie w 1975 roku. Od kilku miesięcy artysta występuje z Koncertem Lutosławskiego ze wszystkimi najważniejszymi orkiestrami na świecie, m. in. w Londynie, Paryżu i Berlinie. Mówił wtedy o tym utworze: Tekst jest ten sam, muzyka ta sama, a ja widzę tyle detali, których wtedy nie zauważyłem. Może dlatego, że człowiek był w środku tego wszystkiego. Mówi się zawsze, że muzyka jest odzwierciedleniem duszy - rzeczywiście tak jest. Teraz słyszy się te wszystkie napięcia lat osiemdziesiątych; stan wojenny, to wszystko, co się działo później, upadek, praktyczne rozłożenie się naszego państwa aż do roku 1988 roku i całkowitej zmiany systemu w roku 1989. Koncert jest odzwierciedleniem tego całego okresu. Jest niesamowicie dramatyczny, niesamowicie smutny, pełen niewiarygodnej energii. Coś, czego wcześniej nie czułem tak wyraźnie (wywiad dla RMF Classic, styczeń 2013).

Warszawski koncert jest jedynym w Polsce występem Zimermana w ramach światowego tournee z utworem Lutosławskiego. Odbędzie się 22 września o godz. 19.30 z udziałem orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. W drugiej części koncertu zostanie wykonana III Symfonia Witolda Lutosławskiego. Będzie to powtórzenie programu sprzed 25 lat, podczas którego jeszcze pod dyrygencką batutą samego Lutosławskiego, zaprezentowane zostały na Warszawskiej Jesieni właśnie obie te kompozycje z udziałem Zimermana, dla którego Koncert fortepianowy został napisany. I tak jak 25 lat temu po koncercie odbędzie się otwarte spotkanie artystów z publicznością.

Koncert odbędzie się w ramach 56. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Organizatorami koncertu są: Związek Kompozytorów Polskich,  Filharmonia Narodowa w Warszawie i Instytut Muzyki i Tańca. Rozmowy z artystą prowadzone były do wielu miesięcy. Bardzo się cieszę, że Krystian Zimerman przyjął nasze zaproszenie na ten jedyny koncert w Polsce – powiedział Andrzej Kosowski, pełnomocnik Ministra ds. Roku Lutosławskiego. – Osobiste rozmowy prowadziliśmy z nim od styczniowego koncertu w Londynie, na którym artysta fenomenalnie wykonał dla wielotysięcznej publiczności Koncert fortepianowy Lutosławskiego z udziałem Philharmonia Orchestra i Esa Pekki-Salonena. W Roku Lutosławskiego nie może zabraknąć w Polsce tego wybitnego Artysty.


Tadeusz Wielecki
Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

Wojciech Nowak
Zastępca Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Filharmonii Narodowej

Andrzej Kosowski
Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.