Aktualności
Krystian Zimerman gra Witolda Lutosławskiego
2013-09-19
Krystian Zimerman, światowej sławy pianista, przyjedzie do Polski na jeden koncert w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Koncert odbędzie się 22 września 2013 w Sali Filharmonii Narodowej w Warszawie. Artysta wykona Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego z okazji 100-lecia urodzin kompozytora, dokładnie 25 lat po polskim prawykonaniu utworu. Krystian Zimerman należy do grona najwybitniejszych światowych pianistów i jego kariera trwa nieprzerwanie od zwycięstwa na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im F. Chopina w Warszawie w 1975 roku. Od kilku miesięcy artysta występuje z Koncertem Lutosławskiego ze wszystkimi najważniejszymi orkiestrami na świecie, m. in. w Londynie, Paryżu i Berlinie. Mówił wtedy o tym utworze: Tekst jest ten sam, muzyka ta sama, a ja widzę tyle detali, których wtedy nie zauważyłem. Może dlatego, że człowiek był w środku tego wszystkiego. Mówi się zawsze, że muzyka jest odzwierciedleniem duszy - rzeczywiście tak jest. Teraz słyszy się te wszystkie napięcia lat osiemdziesiątych; stan wojenny, to wszystko, co się działo później, upadek, praktyczne rozłożenie się naszego państwa aż do roku 1988 roku i całkowitej zmiany systemu w roku 1989. Koncert jest odzwierciedleniem tego całego okresu. Jest niesamowicie dramatyczny, niesamowicie smutny, pełen niewiarygodnej energii. Coś, czego wcześniej nie czułem tak wyraźnie (wywiad dla RMF Classic, styczeń 2013).Warszawski koncert jest jedynym w Polsce występem Zimermana w ramach światowego tournee z utworem Lutosławskiego. Odbędzie się 22 września o godz. 19.30 z udziałem orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. W drugiej części koncertu zostanie wykonana III Symfonia Witolda Lutosławskiego. Będzie to powtórzenie programu sprzed 25 lat, podczas którego jeszcze pod dyrygencką batutą samego Lutosławskiego, zaprezentowane zostały na Warszawskiej Jesieni właśnie obie te kompozycje z udziałem Zimermana, dla którego Koncert fortepianowy został napisany. I tak jak 25 lat temu po koncercie odbędzie się otwarte spotkanie artystów z publicznością.
Koncert odbędzie się w ramach 56. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Organizatorami koncertu są: Związek Kompozytorów Polskich, Filharmonia Narodowa w Warszawie i Instytut Muzyki i Tańca. Rozmowy z artystą prowadzone były do wielu miesięcy. Bardzo się cieszę, że Krystian Zimerman przyjął nasze zaproszenie na ten jedyny koncert w Polsce – powiedział Andrzej Kosowski, pełnomocnik Ministra ds. Roku Lutosławskiego. – Osobiste rozmowy prowadziliśmy z nim od styczniowego koncertu w Londynie, na którym artysta fenomenalnie wykonał dla wielotysięcznej publiczności Koncert fortepianowy Lutosławskiego z udziałem Philharmonia Orchestra i Esa Pekki-Salonena. W Roku Lutosławskiego nie może zabraknąć w Polsce tego wybitnego Artysty.
Tadeusz Wielecki
Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”
Wojciech Nowak
Zastępca Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Filharmonii Narodowej
Andrzej Kosowski
Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.