Aktualności
Lutosławski XXI. Warsztaty dla nauczycieli
2013-10-31
W dniach 7,8 oraz 14,15 listopada w Warszawie odbywają się warsztaty dla nauczycieli Lutosławski XXI organizowane przez Fundację „Muzyka jest dla wszystkich”. W programie - prezentacja naszej serii „Lutosławski dzieciom.” W pierwszym terminie uczestnikami będą nauczyciele klas przedszkolnych i wczesnoszkolnych, w drugim gimnazjalni.7 lub 8 listopada 2013
godz. 9.30 – 15.00
Jednodniowe warsztaty dla nauczycieli nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego
PROGRAM:
9.30 Joanna Grotkowska, Witold Lutosławski – Alfabet
10.10 Małgorzata Chmurzyńska, O pożytkach z nauki muzyki w świetle aktualnych badań psychologicznych
10.30 Ewa Cichoń, Lutosławski i Tuwim dla dzieci – przegląd publikacji
11.00 Przerwa
11.20 Ewa Jakubowska, Fraszki muzyczne
12.20 Malina Sarnowska, Piosenki i wiersze. Zabawy słowno-muzyczne
13.30 Koncert
Justyna Stępień – sopran, Emilia Sitarz – fortepian, Michał Lisiewicz – skrzypce, Adam Mazurek – klarnet, Marta Ziarko – wiolonczela
Malina Sarnowska – prowadzenie
Publikacje uzupełniające
Tadeusz Wielecki
14 lub 15 listopada 2013
godz. 9.30 – 15.00
Jednodniowe warsztaty dla nauczycieli muzyki w klasach IV-VI
PROGRAM:
9.30 Joanna Grotkowska, Witold Lutosławski – Alfabet
10.10 Antoni Beksiak, Performance muzyczny
10.40 Ziemowit Socha, Socjologia o potrzebach muzycznych dzieci i młodzieży
11.00 Przerwa
11.20 Zygmunt Krauze
11.50 Adriana Wdziękońska, Pomysły zabaw muzycznych opartych na technikach kompozytorskich
12.30 Anna Ignatowicz-Glińska, Ćwiczenia i zabawy muzyczne dla dzieci
13.30 Koncert
Kwartet Camerata:
Włodzimierz Promiński – I skrzypce, Andrzej Kordykiewicz – II skrzypce, Piotr Reichert – altówka, Roman Hoffmann – wiolonczela, Robert Nalewajka – flet
Adriana Wdziękońska – prowadzenie
Publikacje uzupełniające:
Monika Gromek, Scenariusz lekcji dla dzieci w klasach IV-VI
Tadeusz Wielecki, Od zabawy do sensu muzycznego. Propozycje działań twórczych
Warsztaty odbywać się będą w siedzibie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz Muzeum Fryderyka Chopina, w godzinach 9:30 -15:00
Udział w warsztatach jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona.
Szczegółowe informacje: http://www.muzykajest.pl/lutoslawski-2013/lutos-xxi/
Seria "Lutosławski dzieciom" dostępna pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.