Aktualności
Koncerty Lutosławski dzieciom w Filharmonii Krakowskiej
2013-12-11
W najbliższą sobotę w Filharmonii Krakowskiej odbędą się dwa koncerty zatytułowane Lutosławski dzieciom – zbieżność z nazwą naszej serii wydawniczej jest nieprzypadkowa. Pierwszy koncert rozpocznie się o godz. 11:00, drugi – o 16:00. Podczas koncertów prowadzona będzie sprzedaż 13 zeszytów z muzyką dziecięcą Witolda Lutosławskiego (szczegóły dotyczące serii tutaj).Koncert o godz. 11:00
W programie:
Srebrna szybka i inne piosenki dla dzieci na głos i fortepian (1952-1953) – wybór
Wariacje na temat Paganiniego (1941)
Utwory rozrywkowe pisane pod pseudonimem Derwid - wybór
Słomkowy łańcuszek i inne dziecinne utwory na sopran, mezzosopran, flet, obój, dwa klarnety i fagot (1950-1951)
Piosenki dziecinne na głos i fortepian / zespół instrumentalny (1953)
Wykonawcy:
Chór dziecięcy "Złota Nutka" Z.P.S.M. im. M. Karłowicza w Krakowie
Duet fortepianowy Z.P.S.M. im. M. Karłowicza w Krakowie
Chór I st. Z.P.S.M. im. M. Karłowicza w Krakowie
Studio Baletowe Opery Krakowskiej
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej
Chór Szkoły Muzycznej I st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie
Mateusz Bień – wizualizacje
Koncert o godz. 16:00
W programie:
5 melodii ludowych na orkiestrę smyczkową (1945)
Wiosna. Cztery pieśni dziecięce na głos i orkiestrę kameralną (1951)
Nocny Marek i inne piosenki dziecięce na głos i fortepian (1958)
12 melodii ludowych na fortepian – wybór
Abecadło i inne piosenki dziecinne na głos i fortepian (1959)
Bajka iskierki i inne piosenki dla dzieci na głos i fortepian (1958)
Wykonawcy:
Orkiestra Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. im. I.J.Paderewskiego w Krakowie
Chór Szkoły Muzycznej I st. w Wieliczce
Chór Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. L. Różyckiego w Myślenicach
Chór Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. im. I.J.Paderewskiego w Krakowie
Orkiestra Fresco Sonare
Chór Szkoły Muzycznej I st. nr 1 im. S. Wiechowicza w Krakowie
Mateusz Bień – wizualizacje
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.