Aktualności
Zakończenie Roku Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej
2014-01-23
25 stycznia 2013 roku koncertem z gościnnym udziałem Anne-Sophie Mutter Filharmonia Narodowa zainaugurowała obchody setnej rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego. Rok później – 25 stycznia 2014, czyli w 101. rocznicę urodzin kompozytora – odbędzie się koncert zamykający obchody jubileuszu w Filharmonii. Finałowe koncerty (24 i 25 stycznia) poprowadzi dyrektor artystyczny Filharmonii, maestro Jacek Kaspszyk. Pod jego batutą Orkiestra Filharmonii Narodowej wykona IV Symfonię Witolda Lutosławskiego, a także Wariacje na temat Haydna i III Symfonię F-dur Johannesa Brahmsa oraz Koncert na trąbkę i orkiestrę Josepha Haydna.Solistą wieczoru będzie wybitny węgierski trębacz Gábor Boldoczki, który dzięki swojej niezwykłej wirtuozerii jest uznawany za jednego z najlepszych solistów swojej generacji, a niemiecki dziennik Süddeutsche Zeitung nazwał go następcą króla trąbki Maurice’a André.
Rok Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej rozpoczął się w dniu 100. rocznicy urodzin kompozytora – 25 stycznia 2013 uroczystym koncertem z udziałem światowej sławy skrzypaczki Anne-Sophie Mutter. W ciągu całego roku Filharmonia poświęciła Witoldowi Lutosławskiemu – jego muzyce i jego muzycznym fascynacjom – niemal 30 koncertów, przedstawiając około 40 dzieł Lutosławskiego (całą jego twórczość symfoniczną i znaczącą część kameralnej). Obok Anne-Sophie Mutter na koncertach tych wystąpili tak znakomici artyści jak m.in. Gidon Kremer, Krzysztof Penderecki, Ian Bostrigde, Tugan Sokhiev, Vladimir Ashkenazy, Katia i Marielle Labèque, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit.
W marcu 2013 w Filharmonii Narodowej gościła jedna najlepszych orkiestr świata – Philharmonia Orchestra z Londynu, prowadzoną przez Esa-Pekkę Salonena, a repertuar jej koncertu prawie w całości wypełniły dzieła Lutosławskiego. We wrześniu zaś – w ramach Warszawskiej Jesieni wraz z Jackiem Kaspszykiem wystąpił Krystian Zimerman.
Informacja za: filharmonia.pl
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.