Aktualności
Wydawnictwo "Lutosławski / świat" na zwieńczenie Roku Lutosławskiego
2014-01-27
Nakładem Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) ukazało się sześciopłytowe wydawnictwo „Lutosławski / świat” z niepublikowanymi dotąd nagraniami, prezentujące dorobek kompozytora w szerokim kontekście kulturowym, społecznym i cywilizacyjnym, przygotowane specjalnie na zakończenie obchodów Roku Witolda Lutosławskiego. Wyjątkowy, sześciopłytowy box (5 CD + 1 DVD) „Lutosławski / świat” ukazuje dorobek artystyczny kompozytora w nowy inspirujący sposób, w szerokim kontekście kulturowym, społecznym i cywilizacyjnym, oraz prezentuje także mniej znaną twórczość artysty. Przywołanie nielicznych dzieł socrealistycznych, muzyki do filmów czy popularnych piosenek może skłonić do refleksji o niełatwych wyborach, przed którymi stawał wybitny twórca w trudnych czasach wojny czy panowania innego systemu politycznego.Historia, nowoczesność, znaczenia, codzienność, symfonika, film to hasła tematyczne, wokół których na każdej z sześciu płyt prezentowane są poszczególne utwory - bardziej i mniej znane karty twórczości Lutosławskiego. Wyborowi utworów towarzyszą teksty polskich muzykologów młodego pokolenia: Daniela Cichego, Jana Topolskiego, Sławomira Wieczorka, Grzegorza Piotrowskiego, pomocne w zrozumieniu dorobku artystycznego kompozytora z perspektywy współczesnego słuchacza. Materiały audialne zostały zarejestrowane w latach 1951-2013 i pochodzą z archiwum Polskiego Radia, zaś materiały wideo z archiwum Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.
Zdecydowana większość nagrań ukazuje się na CD po raz pierwszy, a dobrane zostały tak, by uzupełniać dostępną na rynku ofertę płytową.
Cykl płyt „Lutosławski / świat” przygotowany pod redakcją Adama Suprynowicza stanowi wybór problemów naświetlających znaczenie dzieła kompozytora m.in. usytuowanie postawy twórczej Lutosławskiego na tle ruchów awangardowych drugiej połowy dwudziestego wieku czy istota osiągnięć w dziedzinie własnej, oryginalnej koncepcji formy muzycznej.
W tym, szeroko prezentującym twórczość artysty, wydawnictwie znajdują się m.in. wersje autorskie o ogromnej wartości historycznej przygotowywane pod batutą samego kompozytora np. III Symfonia z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej; radiowe nagranie Koncertu na orkiestrę z 1956 roku w porywającym wykonaniu Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Jana Krenza; a także gorące, emocjonalne interpretacje najzdolniejszych młodych artystów takich jak: Bartosz Koziak, Apollon Musagète Quartett, Jakub Jakowicz, Tomasz Daroch, Agata Zubel. Nie zabraknie również piosenek Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Ireny Santor, Violetty Villas czy Kaliny Jędrusik, piosenek dla dzieci w interpretacji Jana Kobuszewskiego, zapomnianych kompozycji socrealistycznych oraz filmów z lat 40. z muzyką kompozytora.
Wydawnictwo dostępne będzie w sprzedaży przedpremierowo od 24 stycznia br. w sklepie internetowym NInA na www.nina.gov.pl, a od marca w wybranych salonach muzycznych.
Projekt graficzny: Justyna Kosińska ze studia Temperówka.
Niemal wszystkich utworów Witolda Lutosławskiego można bezpłatnie, w całości słuchać na www.trzejkompozytorzy.pl, dzięki specjalnej kolecji udostępnionej przez NInA.
(materiały prasowe)
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.