PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Muzyka Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Panufnika na festiwalu Łańcuch

2014-02-06
XI Festiwal „Łańcuch” kończy rok stulecia urodzin Witolda Lutosławskiego, zwieńczonego symbolicznie dwudziestą rocznicą śmierci kompozytora, która przypada jutro, 7 lutego. Wyróżnionym wątkiem programu festiwalu jest również twórczość Andrzeja Panufnika, którego setna rocznica urodzin przypada za kilka miesięcy i który współpracował oraz pozostawał w bliskich relacjach z Lutosławskim w młodzieńczym „okresie burzy i naporu”, najsilniej w latach niemieckiej okupacji.

Na piątkowym koncercie 7 lutego zabrzmią utwory, które powstały po śmierci Witolda Lutosławskiego – „in memoriam”. W programie znalazły się:
• Toru Takemitsu [1930–1996] – Paths na trąbkę solo (1994)
• François-Bernard Mâche [ur. 1935] – Planh na orkiestrę smyczkową (1994)
• Per Nørgård [ur. 1932] – V Sonata na wiolonczelę (2013)
• Osvaldas Balakauskas [ur. 1937] – Meridionale – hommage à Witold Lutosławski na orkiestrę kameralną (1994)
• Kaija Saariaho [ur. 1952] – Nocturne (pamięci Witolda Lutosławskiego) (1994)
• Arne Nordheim [1931–2010] – Adieu na orkiestrę smyczkową i instrumenty z brzmieniem dzwonu (1994)
• Witold Lutosławski – Partita na skrzypce i fortepian (1984)
• György Kurtág – Un brin de bruyère à Witold (Gałązka wrzosu dla Witolda) na cymbały

Utwory wykonają: Jakub Waszczeniuk – trąbka • Jakob Kullberg – wiolonczela • Ania Broda – cymbały • Aleksandra Kuls – skrzypce • Eugeniusz Knapik – fortepian • Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO • Marek Moś – dyrygent

8 lutego w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Renato Rivolty wykonają
• Andrzej Panufnik [1914–1991] – Uwertura tragiczna (1941–1942)
• Aleksander Tansman (1897–1986) – Koncert na orkiestrę (1954)
• Witold Lutosławski [1913–1994] – Mała suita (1950-1951)
• Witold Lutosławski – Łańcuch III (1986)
• Andrzej Panufnik – Polonia (1959)

Muzyka Andrzeja Panufnika zabrzmi również dnia następnego, 9 lutego:
• Andrzej Panufnik [1914–1991] – Kołysanka (1947)
• Andrzej Panufnik – Muzyka jesieni (1962, rew. 1965)
• Natalya Chepelyuk [ur. 1977] – Aria II (2013) (prawykonanie)
• Wojciech Kilar [1932–2013] – Przygrywka i kolęda (1972)
• Witold Lutosławski [1913–1994] – Livre pour orchestre (1968)

Utwory wykona Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Alexandra Liebreicha.

Szczegóły programu: http://www.lutoslawski.org.pl/files/pdf/lancuch_XI_ksiazka_programowa.pdf

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.