Aktualności
Muzyka Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Panufnika na festiwalu Łańcuch
2014-02-06
XI Festiwal „Łańcuch” kończy rok stulecia urodzin Witolda Lutosławskiego, zwieńczonego symbolicznie dwudziestą rocznicą śmierci kompozytora, która przypada jutro, 7 lutego. Wyróżnionym wątkiem programu festiwalu jest również twórczość Andrzeja Panufnika, którego setna rocznica urodzin przypada za kilka miesięcy i który współpracował oraz pozostawał w bliskich relacjach z Lutosławskim w młodzieńczym „okresie burzy i naporu”, najsilniej w latach niemieckiej okupacji.Na piątkowym koncercie 7 lutego zabrzmią utwory, które powstały po śmierci Witolda Lutosławskiego – „in memoriam”. W programie znalazły się:
• Toru Takemitsu [1930–1996] – Paths na trąbkę solo (1994)
• François-Bernard Mâche [ur. 1935] – Planh na orkiestrę smyczkową (1994)
• Per Nørgård [ur. 1932] – V Sonata na wiolonczelę (2013)
• Osvaldas Balakauskas [ur. 1937] – Meridionale – hommage à Witold Lutosławski na orkiestrę kameralną (1994)
• Kaija Saariaho [ur. 1952] – Nocturne (pamięci Witolda Lutosławskiego) (1994)
• Arne Nordheim [1931–2010] – Adieu na orkiestrę smyczkową i instrumenty z brzmieniem dzwonu (1994)
• Witold Lutosławski – Partita na skrzypce i fortepian (1984)
• György Kurtág – Un brin de bruyère à Witold (Gałązka wrzosu dla Witolda) na cymbały
Utwory wykonają: Jakub Waszczeniuk – trąbka • Jakob Kullberg – wiolonczela • Ania Broda – cymbały • Aleksandra Kuls – skrzypce • Eugeniusz Knapik – fortepian • Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO • Marek Moś – dyrygent
8 lutego w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Renato Rivolty wykonają
• Andrzej Panufnik [1914–1991] – Uwertura tragiczna (1941–1942)
• Aleksander Tansman (1897–1986) – Koncert na orkiestrę (1954)
• Witold Lutosławski [1913–1994] – Mała suita (1950-1951)
• Witold Lutosławski – Łańcuch III (1986)
• Andrzej Panufnik – Polonia (1959)
Muzyka Andrzeja Panufnika zabrzmi również dnia następnego, 9 lutego:
• Andrzej Panufnik [1914–1991] – Kołysanka (1947)
• Andrzej Panufnik – Muzyka jesieni (1962, rew. 1965)
• Natalya Chepelyuk [ur. 1977] – Aria II (2013) (prawykonanie)
• Wojciech Kilar [1932–2013] – Przygrywka i kolęda (1972)
• Witold Lutosławski [1913–1994] – Livre pour orchestre (1968)
Utwory wykona Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Alexandra Liebreicha.
Szczegóły programu: http://www.lutoslawski.org.pl/files/pdf/lancuch_XI_ksiazka_programowa.pdf
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.