Aktualności
21-25 marca - Poznańska Wiosna Muzyczna
2014-03-20
W dniach 21-25 marca w Poznaniu odbędzie się 43. Międzynarodowy festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”. W tym roku w programie znalazły się utwory m.in. Wojciecha Kilara, Andrzeja Koszewskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Aleksandra Nowaka, Witolda Szalonka, Kazimierza Serockiego, Jana Astriaba czy Tadeusza Wieleckiego.
22 marca w Farze Poznańskiej Artis Sonus, Poznański Chór Chłopięcy pod dyrekcją Jacka Sykulskiego wykonają m.in. utwory:
Wojciech Kilar, „Agnus Dei” na chór mieszany a cappella (1997)
Andrzej Koszewski, „Miserere” na chór mieszany (z cyklu Canti sacri) (1989-91)
Henryk Mikołaj Górecki, „Matko najświętsza” op. 54 (z cyklu „Pieśni Maryjne”) na chór
mieszany a cappella (1985).
Prawykonanie utworu Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej „There are More Things” na skrzypce, flet, klarnet i fortepian (2014) odbędzie się 22 marca w Auli Akademii Muzycznej, zaś utwór „Satin” na wiolonczelę i akordeon (2011) Aleksandra Nowaka zabrzmi 23 marca w Starym Browarze.
Na koncercie 23 marca, prezentującym muzykę estońską, nie zabraknie polskich akcentów – usłyszeć będzie można utwory Witolda Szalonka („Improvisations sonoristiques” na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian, 1968) oraz Kazimierza Serockiego („Swinging Music” na klarnet, puzon, kontrabas i fortepian, 1970). Utwory wykonają Sepia Ensemble w składzie: Paulina Graś flet, Szymon Józwiak klarnet, Wojciech Jeliński puzon, Olga Winkowska skrzypce I, Ostap Manko skrzypce II, Tomasz Citak altówka, Anna Szmatoła wiolonczela, Mateusz Loska kontrabas, Tomasz Sośniak fortepian).
24 marca odbędzie się koncert związany ze stuleciem urodzin Andrzeja Panufnika. Na koncercie zabrzmi m.in. „Pięć pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny” na sopran i fortepian (1957) Witolda Lutosławskiego oraz „Love Song” na mezzosopran i fortepian (1976) i „Dwie wokalizy” z cyklu „Hommage à Chopin” na sopran i fortepian (1949/55) Andrzeja Panufnika. Utwory wykonają Lilianna Zalesińska (mezzosopran) oraz Piotr Szymanowicz (fortepian).
24 marca na koncercie w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej prawykonany zostanie utwór Macieja Zielińskiego „Blitz” na akordeon solo (2013) – utwór wykona Peter Katina ze Słowacji, zaś na koncercie w Auli Akademii Muzycznej zabrzmi „Studium gestu II” na fortepian solo (1997) Tadeusza Wieleckiego.
„Cztery utwory charakterystyczne” na orkiestrę smyczkową – utwór Jana Astriaba z 1985 roku – wykonany zostanie przez Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Poznaniu pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza 25 marca w Auli Novej Akademii Muzycznej.
W ramach „Wiosny Młodych” 21 marca wystąpią laureaci VIII Konkursu Pianistycznego im. Tadeusza Szeligowskiego. Wykonają m.in. utwory „Menuet” ,„Mazurek” i „Sonatina C-dur cz. I” Tadeusza Szeligowskiego, „W Tatrach” Andrzeja Cwojdzińskiego, „ IV Miniaturę” Artura Malawskiego oraz „Muzykę koncertującą” Romualda Twardowskiego.
Szczegółowy program znaleźć można pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.