Aktualności
II Katowickie Dni Muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego
2014-11-07
Zapraszamy na koncert w ramach projektu ONE - an Orchestra Network for Europe, który odbędzie się 12 listopada 2014, o godz. 19.00 w sali koncertowej im. Karola Stryji, w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
W programie usłyszymy utwory Henryka Mikołaja Góreckiego - Wieczór ciemny się uniża op. 45 i Szeroka woda op. 39 oraz Dymitra Szostakowicza - VII Symfonia C-dur op. 60 Leningradzka.
Przed publicznością wystąpią: RTV Slo Symphony Orchestra Orkiestra, Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, Chór Filharmonii Śląskiej, En Shao – dyrygent, Jarosław Wolanin - dyrygent
„Międzynarodowo rozpoczynamy II Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego koncertem w dniu 4. rocznicy śmierci naszego Patrona, w środę 12 listopada o godz. 19.
Dyrektor Mirosław Jacek Błaszczyk w tym roku do idei przedstawiania twórczości najbardziej ze śląskich kompozytorów w świecie znanego w kontekście całej muzyki zachęcił artystów spoza Polski. Zaczynamy, wykorzystując naszą współpracę w ramach unijnego projektu ONE® – an Orchestra Network for Europe. W koncercie inaugurującym II Dni połowę orkiestry będą tworzyć muzycy RTV Slovenia Symphony Orchestra a dyrygenckim podium stanie jej szef, ceniony chiński dyrygent En Shao. Wykonają słynną Leningradzką cenionego przez Henryka Mikołaja Góreckiego rosyjskiego symfonika Dymitra Szostakowicza.
W pierwszej części koncertu śpiewacy filharmonicznego chóru pod dyrekcja Jarosława Wolanina wykonają dziesięć pieśni Henryka Mikołaja Góreckiego z dwóch opusów – Szeroka woda op. 39 i Wieczór ciemny się uniża op. 45. Kompozytor opracowaniem pieśni kurpiowskich wpisuje się do XX-wiecznego kanonu opracowań muzyki ludowej tego regionu, zapoczątkowanego przez Karola Szymanowskiego, a potem kontynuowanego też przez m.in. Romana Maciejewskiego, Kazimierza Sikorskiego, Romualda Twardowskiego i Stanisława Morytę. Zdaniem muzykolog dr Maryli Renat koncepcja opracowań Góreckiego jest bardzo wyważona, prostolinijna, jakby chciał podkreślić przede wszystkim piękno pierwowzoru, odsuwając na plan dalszy własną twórczą wyobraźnię.
Choć fragmentami Szerokiej wody uświetniliśmy 14 listopada 2011 roku uroczystą sesję Sejmiku Województwa Śląskiego IV Kadencji, podczas której podjęto uchwałę nadającą Filharmonii Śląskiej imię Henryka Mikołaja Góreckiego, te chóralne dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego są – poza kręgami chóralnymi – mniej znane, acz – jak usłyszymy – warte słuchania. VII Symfonia, słynna Leningradzka Dymitra Szostakowicza szerszej rekomendacji nie potrzebuje. Bliżej zatem przedstawiamy partnerów z ONE® – an Orchestra Network for Europe, z którymi to legendarne dzieło przedstawimy”. [Źródło – Filharmonia Śląska]
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.