Aktualności
II Katowickie Dni Muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego
2014-11-18
Za nami już dwa koncerty w ramach Dni Muzyki H. M. Góreckiego. Usłyszeliśmy utwory Henryka Mikołaja Góreckiego – Szeroka woda op. 39, Wieczór ciemny się uniża op. 45 oraz Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40, Dymitra Szostakowicza – VII Symfonia C-dur "Leningradzka" op. 60 , Wojciecha Kilara – Orawa a także Josefa Suka – Serenada Es-dur op.6 na orkiestrę smyczkową.
Zapraszamy do śledzenia programu i uczestniczenia w kolejnych wydarzeniach muzycznych:
19 listopada 2014, środa godz. 18.00 A
Audytorium w starym budynku Biblioteki Śląskiej, Francuska 12 Katowice
Filharmonia w starej Bibliotece
Jadwiga Górecka – goście specjalni koncertu
Śląska Orkiestra Kameralna
Robert Kabara – dyrygent
Violetta Rotter-Kozera (TVP Katowice) – gospodarz koncertu Program:
Josef Suk – Serenada Es-dur op.6 na orkiestrę smyczkową
23 listopada 2014, niedziela godz. 17.00
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Filharmoniczne wieczory organowe
Johannes Götz – organy
Program:
Olivier Messiaen – Z cyklu La Nativite du Seigneur: Le Verbe, Jesus accept la soufrance
Charles M. Widor – V Symfonia organowa f-moll
Johann Sebastian Bach – Trzy chorały ze zbioru lipskiego: Komm, Heiliger Geist, Herre Gott BWV 651 a, Herr Jesus Christ, dich zu auns wendt BWV 655, Komm, Gott Schöpfer, heiliger Geist BWV 667
Julius Reubke – Sonata c-moll Psalm 94
28 listopada 2014, piątek godz. 19.00 A
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
James P. Liu – dyrygent
Rina Sudo – fortepian
Program:
Carl Maria von Weber – Uwertura do opery Wolny Strzelec
Fryderyk Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll op. 21
Antonín Dvořák – VII Symfonia d-moll op.70
6 grudnia2014, sobota godz. 18.00 A
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Śląska Orkiestra Kameralna
Chór Filharmonii Śląskiej
Jan Wincenty Hawel – dyrygent
Ewelina Szybilska – sopran
Klaudia Moździerz – mezzosopran
Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru
Program:
Henryk Mikołaj Górecki – Trzy utwory w dawnym stylu
Jan Wincenty Hawel – Inspiracje liryczne na głos żeński, orkiestrę smyczkową, fortepian i perkusję do wierszy C. K. Norwida prawykonanie
Georg Friedrich Händel – Dixit Dominus HWV 232
fot. M. Makowski
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.