Aktualności
Zmarł Andrzej Koszewski
2015-02-18
Z żalem informujemy, że 17 lutego 2015 roku odszedł Andrzej Koszewski – wybitny kompozytor, twórca muzyki chóralnej, muzykolog i pedagog.
Jednym z najważniejszych obszarów twórczych zainteresowań Andrzeja Koszewskiego była chóralistyka i w tej właśnie dziedzinie osiągnął wielki sukces. Jeszcze przed wojną kompozytor śpiewał w Poznańskim Chórze Katedralnym pod dyrekcją Wacława Gieburowskiego. To wielka strata dla muzycznego środowiska – mówi dr Daniel Cichy, redaktor naczelny PWM. Dla kilku pokoleń chórzystów twórczość Profesora Koszewskiego była ikoniczna, a kolejne kompozycje szybko uzyskiwały status hitów. W twórczości wokalnej Andrzeja Koszewskiego wyróżnia się dwa nurty: tradycyjny - inspirowany folklorem (Suita kaszubska, Tryptyk wielkopolski) i nowatorski o indywidualnym obliczu stylistycznym (Muzyka fa-re-mi-do-si, La espero, Nicolao Copernico). W późniejszej twórczości kompozytor dążył do syntezy środków tradycyjnych i współczesnych, podnosząc jednocześnie muzykę chóralną do rangi orkiestry wokalnej (Campana, Angelus Domini).
Andrzej Koszewski pochodził z Poznania i z tamtejszym środowiskiem muzycznym był związany przez całe swoje życie. Studiował muzykologię w Uniwersytecie Poznańskim, teorię muzyki i kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu oraz w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Od 1948 roku zajmował się pedagogiką. Przez lata pracy wychował kilka pokoleń muzyków. Był nauczycielem poznańskich szkół muzycznych, prowadził też klasę kompozycji w Akademii Muzycznej w Poznaniu (dawna PWSM), gdzie w 1985 roku uzyskał tytuł profesora zwyczajnego. Ponadto pełnił funkcję kierownika Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki oraz dziekana Wydziału Wokalnego tej poznańskiej uczelni.
Andrzej Koszewski był laureatem wielu nagród, w tym Nagród Ministra Kultury i Sztuki II stopnia (1967, 1973 i 1977) i I stopnia (1978, 1982 i 1988), Nagrody Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży (1982), dorocznej Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (1986) oraz Nagrody im. Jerzego Kurczewskiego (2003). Za swoją twórczość artystyczną został także odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i wyróżniony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
fot. Krystyna Koszewska
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.