Aktualności
Nominacje do Fryderyków 2015
2015-03-05
Z radością informujemy, że albumy z muzyką polskich kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zostały nominowane do nagród Akademii Fonograficznej FRYDERYK 2015.
4 marca Akademia Fonograficzna ogłosiła nominacje do nagród FRYDERYK. Walczyło o nie łącznie 1062 artystów, albumów i singli. Statuetki przyznane zostaną w 17 kategoriach. W dziedzinie muzyki poważnej wyróżniono między innymi nagrania z utworami z katalogu PWM i muzyką kompozytorów współpracujących z PWM.
W kategorii Album roku muzyka chóralna, oratoryjna i operowa nominację otrzymał album
Witold Lutosławski: Utwory wokalno-instrumentalne (Łucja Szablewska-Borzykowska, Rafał Bartmiński, Stanisław Kierner oraz Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina pod dyr. Daniela Raiskina. Przygotowanie chóru: Dawid Ber, DUX)
Do Fryderyka w kategorii Album roku muzyka kameralna nominowano albumy:
Lutosławski, Mykietyn: String Quartets (Lutosławski Quartet: Jakub Jakowicz, Marcin Markowicz, Artur Rozmysłowicz i Maciej Młodawski, DUX) oraz Paweł Łukaszewski: Musica Sacra 5 (Baltic Neopolis Orchestra, CANTATRIX, Chór Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra”, Morpheus Saxophone Ensemble, Sekstet muzyki współczesnej proMODERN, DUX). Album z muzyką Pawła Łukaszewskiego otrzymał też nominację w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.
Album Kilar/Moś/Aukso (Aukso Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyr. Marka Mosia, Instytucja Kultury Katowice - Miasto Ogrodów) także wyróżniono nominacjami w dwóch kategoriach: Album roku muzyka symfoniczna i koncertująca oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.
O nagrodę w kategorii Najlepszy polski album za granicą powalczą NOT I Agaty Zubel (Agata Zubel i Klangforum Wien pod dyr. Clementa Powera, KAIROS) oraz album Grażyna Bacewicz: Symphony for String Orchestra (Ewa Kupiec – fortepian i Capella Bydgostiensis pod dyr. Mariusza Smolija, NAXOS)
Ponadto ZŁOTYM FRYDERYKIEM - szczególnym wyróżnieniem za całokształt osiągnięć artystycznych - uhonorowano w tym roku wybitnego kompozytora, muzyka jazzowego i aranżera Janusza Muniaka.
Laureatów 21. edycji poznamy już 23 kwietnia podczas uroczystej gali w Teatrze Polskim.
fot. pl.wikipedia.org
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.