PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Król Roger w Covent Garden

2015-05-04

Prawdziwym sukcesem zakończyła się premiera „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego, zaprezentowana 1 maja w Covent Garden z brawurową tytułową rolą Mariusza Kwietnia. Spektakl w reżyserii Kaspra Holtena zdobył uznanie nie tylko publiczności, ale i krytyków.

 

Jacek Hawryluk podkreślił: Duński reżyser w sposób prosty, ale za to sugestywny przedstawił symbolikę i znaczenie historii zawartej w libretcie. To opowieść o współczesnym człowieku, w którego wnętrzu buzuje emocjonalny kocioł - przenikanie się ciała i umysłu, pożądania i racjonalności, męskości i kobiecości. Przy czym każda z postaci opery, jak twierdzi reżyser, jest "ucieleśnieniem rozmaitych cech głównego bohatera". Bo wszystko dzieje się w jego wnętrzu. Roger dialoguje z samym sobą: odsłania się, poddaje, załamuje, wreszcie ulega. Wraz z nim legnie w gruzach cały jego świat. (http://wyborcza.pl/1,75475,17850686,_Krol_Roger__Karola_Szymanowskiego__triumf_na_premierze.html)


Jak powiedziała Dorota Szwarcman: W sumie z prób wystawienia tego trudnego dzieła, jakie widziałam, ta była jedną z lepszych. Dodając do tego znakomite wyczucie muzyczne Antonia Pappano (jakoś nie miałam wątpliwości, że sobie poradzi), trzeba powiedzieć, że warto tę realizację obejrzeć.
http://szwarcman.blog.polityka.pl/2015/05/02/w-glowie-rogera/


Zagraniczni krytycy oceni spektakl i samo dzieło Szymanowskiego bardzo wysoko.


David Karlin: The founding fathers would be every bit as astonished at the sound world that Szymanowski creates. The orchestral timbre is exceptionally dense and multilayered, engulfing you in ocean waves that roll and break. The instrumentation is rich, but where many composers use complex instrumentation to bring out individual instruments, most of Szymanowski’s music in Król Roger does the opposite, using blended sounds that are constantly shifting. You don’t hear the individual horn or clarinet line: you just feel enveloped by the totality of the orchestral sound.
http://bachtrack.com/review-krol-roger-holten-pappano-kwiecien-royal-opera-london-may-2015


Mark Valencia: And what a score it is – and how searingly Antonio Pappano and the Royal Opera forces deliver it. In one of the great opening nights at Covent Garden everyone gave a red-hot performance, even Mariusz Kwiecień in the gruelling title role despite (so we were told, though we'd never have guessed) suffering from a cold. Singing for once in his native language, the Polish baritone was gripping and emotionally engaged through some Berg-like passages of introspection until the King's – and the opera's – ravishingly clear-hued climax.
http://www.whatsonstage.com/london-theatre/reviews/krl-roger-royal-opera-house_37728.html


Rupert Christiansen:
Szymanowski imbues the music with a magnificent oriental archaism: the influence of his Hungarian neighbour Bartok may be salient, but the flavour is more voluptuously romantic than formally modernist. Much of the vocal writing is melismatic and incantatory, threaded through sumptuously coloured orchestral tapestries that shimmer and glow. Nothing in the score is more beautiful than the spectral nocturne that opens the final scene; nothing more exciting than the orgy than brings the second scene to its climax. Antonio Pappano’s conducting of its intensities is masterly, and the orchestra luxuriates in them.
http://www.telegraph.co.uk/culture/music/opera/11576865/Krol-Roger-Royal-Opera-House-review-a-major-triumph.html
 

Opinie publiczności, umieszczone w serwisie społecznościowym Twitter, również nie pozostawiają wątpliwości - spektakl w ich ocenie był znakomity: http://www.roh.org.uk/news/your-reaction-krol-roger-2015

 

Dzieło Szymanowskiego zostanie pokazane w Londynie jeszcze pięć razy. 16 maja będzie można obejrzeć spektakl w transmisji na stronie culture.pl, zaś 30 maja posłuchać w radiowej Dwójce.

 

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.