PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Muzyka Noskowskiego i Karłowicza w Filharmonii Koszalińskiej

2015-12-03

Poemat symfoniczny „Step” op. 66 Zygmunta Noskowskiego oraz Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7 Mieczysława Karłowicza zabrzmią na koncercie, który odbędzie się 4 grudnia o godzinie 18:30 w Filharmonii Koszalińskiej.

 

Utwory wykona Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej pod dyrekcją Aleksandra Grefa.

 

Pracę nad Symfonią e-moll "Odrodzenie" rozpoczął Karłowicz wiosną 1899 roku podczas studiów w Berlinie, ukończył zaś po powrocie do kraju w czerwcu 1902 roku. Jego premiera światowa miała miejsce 21 marca 1903 w Berlinie, polska natomiast 7 kwietnia 1903 we Lwowie. Symfonia ma klasyczną, czteroczęściową budowę, jednak pod względem architektonicznym jest już bliska poematom symfonicznym. Składa się z części: 1. Andante. Allegro 2. Andante non troppo 3. Vivace 4. Allegro maestoso. Pod względem orkiestracji i techniki instrumentacyjnej reprezentuje wczesny, akademicki okres twórczości Karłowicza. Stosuje tu jeszcze kompozytor, w odróżnieniu od późniejszych utworów orkiestrowych - poematów symfonicznych - podwójną obsadę drzewa, wzbogaconą fletem piccolo. Orkiestracja dzieła wskazuje, iż kompozytor kierował się wzorem symfoniki Czajkowskiego.

 

Poemat symfoniczny "Step", skomponowany w roku 1896, należy do najwybitniejszych i najbardziej znanych dzieł Zygmunta Noskowskiego. Utwór ma formę allegra sonatowego z kontrastującymi tematami, charakteryzującymi strony polsko-kozackiego konfliktu, oraz z przetworzeniem wyobrażającym scenę batalistyczną. Głównym walorem tej kompozycji jest melodyka o szerokim oddechu, wykorzystująca elementy polskiego i ukraińskiego folkloru. Niezwykle często podkreślane są związki między "Stepem" a "Trylogią" Henryka Sienkiewicza, szczególnie z powieścią "Ogniem i mieczem". Dzieło to, podobnie jak "Trylogia", pisane było ku pokrzepieniu serc.

 

Szczegółowe informacje o koncercie: http://filharmoniakoszalinska.pl/koncert/629/koncert_symfoniczny.html

Najczęściej czytane:

TADEUSZ BAIRD SYMFONICZNIE. Premiera albumu SYMPHONIES (ANA 038) już 26 lipca, w rocznicę urodzin kompozytora

Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych. 

Wieniawski – między fan fiction a Legendą. Historia pewnego utworu

To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?

Słuchaj „Króla Narcyza” w Audiotece!

Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym. 

„Odkryjemy miłość nieznaną” — najpiękniejsze piosenki Alicji Majewskiej

Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. 

Kompozytor miesiąca: Dariusz Przybylski i jego #biurkokompozytora

Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.

Rezydencje artystyczne na Islandii dla młodych polskich kompozytorów. Termin nadsyłania zgłoszeń: do 1 lipca

Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.

Koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego

Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).

Czerwcowe premiery polskiej muzyki najnowszej


W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.

Kompozytorka miesiąca: Marta Mołodyńska-Wheeler i jej #biurkokompozytorki

Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.

Samuel Stopford zwycięzcą 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.