Aktualności
Muzyka Witolda Lutosławskiego w ramach projektu "Muzyką kawa słodzona"
2016-05-30
11 czerwca odbędzie się kolejny koncert z cyklu "Muzyką kawa słodzona". Tym razem w Domu Darmstadt w Płocku zabrzmią utwory Witolda Lutosławskiego, Dimitra Szostakowicza i Claude’a Debussy’ego, a wykonają je Patrycja Grecka - płocka skrzypaczka i inicjatorka cyklu oraz pianista Constant Notten z Holandii i wiolonczelistka Sophia Dimitrow z Niemiec.
Artyści zaprezentują m.in. Trio fortepianowe Nr 1 op.8 Szostakowicza, Sonatę d-moll na wiolonczelę i fortepian Debussy’ego oraz Partitę na skrzypce i fortepian Lutosławskiego.
Patrycja Grecka naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w Płocku, w Państwowej Szkole Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w klasie Bernarda Tomasińskiego. Swoją muzyczną edukację kontynuowała w Poznaniu pod kierunkiem prof. Jadwigi Kaliszewskiej. Studia ukończyła w Holandii w klasie prof. Roberta Szredera uzyskując dyplom magistra sztuki Konserwatorium w Maastricht. Artystka na co dzień gra w Płockiej Orkiestrze Symfonicznej, a także zajmuje się kształceniem młodych muzyków. Kontakt z zachodnim podejściem do muzyki klasycznej zainspirował skrzypaczkę do zorganizowania w Płocku cyklu „Muzyką kawa słodzona” prezentującego niezwykle utalentowanych muzyków z holenderskich uczelni.
Constant Notten jest pianistą wykształconym w Konserwatorium w Maastricht pod kierunkiem Joopa Grubbena. Będąc jednocześnie pracownikiem tej uczelni, jest akompaniatorem oraz współpracuje przy mistrzowskim programie Zuid-Nederlandse Hogeschool voor Muziek. Specjalizuje się w muzyce kameralnej. W 1985 roku otrzymał nagrodę Henriëtte Hustinx. Występował u boku takich orkiestr jak Limburg Symphony Orchestra czy Heerlen salon orchestra Dacapo. Constant Notten akompaniował przy okazji wielu międzynarodowych lekcji mistrzowskich i konkursów.
Sophia Dimitrow grę na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 5 lat w Konserwatorium Roberta Schumanna w Zwickau (Niemcy). W kolejnych latach swoją naukę kontynuowała w Lipsku pod kierunkiem Norberta Hilgera. Została przyjęta do prestiżowej szkoły dla młodych utalentowanych muzyków w Dreźnie. Sophia udzielała się w licznych młodzieżowych orkiestrach, ale także towarzyszyła im jako solistka. W 2015 roku rozpoczęła studia w Konserwatorium w Maastricht w klasie prof. Gustava Riviniusa.
Koncert rozpocznie się o godzinie 19:00 w płockim Domu Darmstadt (Stary Rynek 8).
Bilety w cenie 40 zł nabyć można w Bileterii POKiS oraz na www.pokis.infoserw.pl.
Szczegóły na stronie organizatora.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.