Aktualności
"Rzeczy niepotrzebne" - koncerty poświęcone twórczości Joanny Kulmowej
2016-06-09
18 czerwca o godzinie 17:30 w Centrum Kultury w Grodzisku Mazowieckim, a dzień później o 16:00 w Salach Redutowych Teatru Wielkiego w Warszawie odbędą się koncerty, podczas których wykonane zostaną utwory na chór dziecięcy Marcina Łukasza Mazura napisane do słów Joanny Kulmowej.
Podczas koncertów usłyszymy utwory Wiosenny wietrzyk, Akacje, Bose słoneczko, Kolory, Słoneczniki, Zimno-ciepło, Kot i cień, Pogubione wiersze, Gdyby wahadło wiedziało oraz Żabi jazz.
Między innymi te kompozycje Marcina Łukasza Mazura wydane zostały w ubiegłym roku przez PWM w dwóch zbiorach pt. Sześć pieśni do słów Joanny Kulmowej na chór dziecięcy lub żeński a cappella (zeszyt 1, zeszyt 2).
Tak o utworach mówi kompozytor: „Wiersze Joanny Kulmowej mają niezwykły klimat – poetka używając niewielu słów tworzy barwne i nastrojowe obrazy. Moją intencją jest przedstawienie ich za pomocą dźwięków. Stosuję tradycyjną fakturę chóralną a cappella, dbam o przejrzysty przebieg głosów, czasami sięgam po dodatkowe efekty wyrazowe: glissando, mowa, szept”.
Koncerty poprowadzi Barbara Mazur, a wystąpią Chór Dziecięcy ARTOS z Teatru Wielkiego pod dyrekcją Danuty Chmurskiej, Chór Dziecięcy PSM w Grodzisku Mazowieckim pod dyrekcją Elżbiety Grzebalskiej oraz Grodziski Chór Bogorya na czele z dyrygentami Anną Asińską, Barbarą Kucharczyk oraz Marcinem Łukaszem Mazurem. Recytacje wykonają dzieci z koła teatralnego SP w Książenicach.
W trakcie wydarzeń będzie możliwość zakupu nut z autografami autorów.
Serdecznie zapraszamy.
Szczegółowe informacje o koncertach znajdują się tutaj:
- Grodzisk Mazowiecki
- Warszawa
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.