PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Muzyka Witolda Lutosławskiego na Festiwalu Sacrum Non Profanum

2016-08-01

Patronem trwającego od 31 lipca do 13 sierpnia Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sacrum Non Profanum jest Witold Lutosławski. Oprócz koncertów z muzyką Mistrza organizatorzy przygotowali wiele imprez towarzyszących, w tym wystawę plastyczną „Pół wieku w szafie Pani Byrskiej” oraz projekcję filmu dokumentalnego o kompozytorze pt. Granatowy zeszyt”.
 

W festiwalu, będącym jednym z najbardziej znanych i najważniejszych letnich festiwali muzycznych w Polsce, udział weźmie ponad czterystu artystów reprezentujących różne obszary sztuki (muzykę, film, plastykę, fotografię) i około trzech tysięcy uczestników z całego świata.

Obok promocji muzyki Witolda Lutosławskiego celem XII edycji festiwalu jest prezentacja dorobku artystycznego znanych polskich twórców, w tym także artystów młodego pokolenia. Na niezwykle bogaty program złożyły się utwory reprezentujące różne epoki: od renesansu przez barok i klasyków, aż po wiek XXI. Znaczną część poświęcono oczywiście twórczości Patrona tegorocznej edycji. Usłyszymy utwory „Muzyka żałobna”, „Koncert na orkiestrę”, „Lacrimosa na sopran i organy”, „Kwartet smyczkowy”, „Uwertura”, a także muzykę na flet solo do sztuki teatralnej A. de Musset’a „Nie igra się z miłością” i piosenki dziecięce do słów Juliana Tuwima.

Muzyczne arcydzieła kompozytora wykonają m.in. Orkiestry Amadeus i Academia, Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego, zespoły kameralne Diverso String Quartet, Krzysztof Herdzin Trio, Kwadrofonik, Meccore String Quartet, The ThreeX, instrumentaliści (Karol Białas, Marek Kudlicki Andrzej Mielewczyk, Edward Wolanin i Jarosław Żołnierczyk) oraz wokaliści: Anna Hofmann, Hanna Hozer, Dorota Miśkiewicz, Agnieszka Piass, Katharina Thomas, Tobias Hagge, Christoph Schröter i Mieczysław Szcześniak.

Koncerty i wydarzenia festiwalowe odbędą się w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Zamku Książąt Pomorskich oraz Operze na Zamku w Szczecinie, a także w szczecińskiej katedrze i kościołach: pw. Św. Ducha w Szczecinie-Zdrojach, Miłosierdzia Bożego w Trzęsaczu i w berlińskim Herz Jesu Kirche.

Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest prof. Bohdan Boguszewski, a organizatorem Pomorskie Stowarzyszenie Instrumentalistów Academia.

Festiwal, współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Pomorza Zachodniego, Gminy Rewal i Miasta Szczecin, Honorowym Patronatem objęli prof. Piotr Gliński – Wicepremier, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Olgierd Geblewicz – Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego oraz Jego Ekscelencja Arcybiskup Andrzej Dzięga – Metropolita Szczecińsko-Kamieński.

Pełny program dostępny jest TUTAJ.

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.