PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonanie „Sonosphère” III i IV Elżbiety Sikory

2017-05-04

19 maja odbędzie się prawykonanie trzeciej i czwartej części cyklu „Sonosphère” Elżbiety Sikory. Mimo, że to autonomiczne utwory, kompozytorka sugeruje łączne ich wykonywanie.

„Sonosphère” III i IV „Symfonia Wrocławska” (obie części opatrzone są tym podtytułem) zabrzmią w pierwszym dniu 8. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Elektroakustycznej Musica Electronica Nova (19-27 maja). Wykona je NFM Filharmonia Wrocławska prowadzona przez Davida Fulmera.

 

Poproszona o komentarz do nowych „Sonosfer” kompozytorka zdradza:

 

Ten skomponowany na przełomie 2016 i 2017 roku, na moje pożegnanie z festiwalem MEN*, dwuczłonowy utwór nie ma właściwie początku, a koniec jest paradoksalnie jego przypomnieniem. Chciałam nim zmienić ustalony porządek koncertowy i wprowadzić muzykę już od momentu wejścia publiczności do foyer fantastycznego budynku NFM, którego budowę obserwowałam od pierwszych prac konstrukcyjnych. Wykonanie tego utworu to także akcja sceniczna, której aktorami są zarówno muzycy jak i słuchacze, mająca na celu wprowadzenie publiczności do sali koncertowej gdzie muzyka już się dzieje, tak jakby była tam od zawsze. Posługuję się tutaj zarówno tradycyjnym brzmieniem orkiestry jak i jego wielorakimi przetworzeniami, a także dźwiękami niezależnie skomponowanymi elektronicznie w sposób, który zaciera granice między nimi. Przestrzenne zakomponowanie dźwięku było jednym z moich priorytetów, stąd także umieszczenie ośmiu muzyków na balkonach sali koncertowej i sześciokanałowa projekcja dźwięków przetwarzanych i skomponowanych elektronicznie.


„Sonosphère” III & IV to dwa oddzielne utwory, które mogą być wykonywane osobno, stanowiące jednak pewną spójną całość. „Sonosphère” III jest dwuczęściowy. „Sonosphère” IV rozpoczyna się sekwencją instrumentów dętych przypominającą nie-początek „Sonosphère” III z foyer, a kończy się tego początku przetworzonym cytatem. Tworząc „Sonosphère” IV wróciłam po trzydziestu latach do pracy nad dźwiękiem w IRCAM. Dziękuję Frankowi Madlenerowi za zaproponowanie mi tej współpracy, a Sebastianowi Néves za niezwykle twórcze wspólne działania i odkrycia.

Szczególne podziękowania kieruję do Dyrektora Andrzeja Kosendiaka za zainspirowanie powstania tego utworu.

 

*Musica Electronica Nova, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Elektroakustycznej, którego Elżbieta Sikora jest Dyrektorem Artystycznym

 

 

© PWM / fot. Marcin Oliva Soto

Najczęściej czytane:

Zrozumieć złożoność "Masek" Karola Szymanowskiego. Rozmowa z Pawłem Malinowskim

Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.

Lidia Zielińska dołącza do grona kompozytorów ściśle współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!

Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.

Wyostrz słuch na niestereotypowe słuchowisko Tadeusza Wieleckiego. Premiera albumu JAK BY TO POWIEDZIEĆ (ANA 040)

Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.

Spotkania autorskie podczas 68. edycji "Warszawskiej Jesieni"

Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.