Aktualności
Prawykonanie „Koncertu na fortepian i orkiestrę” Marty Ptaszyńskiej
2017-10-04
Zaczynamy odliczać dni do prawykonania „Koncertu na fortepian i orkiestrę” Marty Ptaszyńskiej, które odbędzie się 27 października w Kaliszu. Orkiestrę Filharmonii Kaliskiej poprowadzi Natalia Ponomarchuk. Partię solową wykona Clare Hammond.
Zapewne zainteresuje Państwa charakterystyka utworu przekazana przez kompozytorkę?
Koncert ukończyłam na początku lipca 2017.
Przed rozpoczęciem pracy nad Koncertem długo zastanawiałam się nad jego formą i strukturą. Ostatecznie postanowiłam napisać utwór, który oscylowałby między wybitnie wirtuozowskimi i błyskotliwymi koncertami fortepianowymi Prokofiewa, a przebogatą kolorystyką dźwiękową muzyki fortepianowej Messiaena. Koncert napisany jest również w taki sposób, aby mógł być wykonywany nie tylko przez wybitnych wirtuozów tego instrumentu, ale przez całą rzeszę pianistów, począwszy od średnich i wyższych szkół muzycznych.
Utwór posiada "klasyczne" trzy części:
1. Allegretto affetuoso
2. Lento mistico misterioso
3. Moderato sostenuto – Presto appassionato
Pierwsza część, wirtuozowska i motoryczna, najbardziej nawiązuje do gestów muzycznych koncertów Prokofiewa. Natomiast druga część to pokaz rozmigotanych barw i błyskotliwych kolorów dźwiękowych, zarówno w partii solowej jak i w orkiestrze. Trzecia część to wirtuozowski dialog fortepianu i orkiestry wiodący do ognistej Cody.
Marta Ptaszyńska
© PWM / rys. Daniel de Latour
Najczęściej czytane:
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.