PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

X Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga

2017-11-14

50 młodych dyrygentów z całego świata, 100 muzyków orkiestry symfonicznej, 24 dzieła europejskich kompozytorów, 7 dni artystycznych zmagań, 5 wybitnych polskich solistów, 11 mistrzów w międzynarodowym jury i 4 uroczyste koncerty – tak w liczbach prezentuje się X Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, który trwać będzie w Katowicach od 17 do 26 listopada.

Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga to jeden z najważniejszych polskich konkursów muzycznych. Należy do ekskluzywnego grona Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych, obok Pianistycznego im. Fryderyka Chopina oraz Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego i zaliczany jest do najważniejszych konkursów dyrygenckich na świecie m.in. ze względu na bardzo dużą liczbę uczestników dopuszczanych do rywalizacji.

Tegoroczna, jubileuszowa edycja konkursu rozpocznie się 17 listopada koncertem inauguracyjnym z utworami Eugeniusza Knapika i Henryka Mikołaja Góreckiego. Orkiestrę Filharmonii Śląskiej poprowadzi maestro Mirosław Jacek Błaszczyk.

W dniach 18-24 listopada trwać będą 3-etapowe przesłuchania konkursowe, podczas których uczestnicy muszą przygotować po kilka wybranych z podanego repertuaru utworów.

W repertuarze konkursu znalazły się utwory zaliczane do kanonu muzyki klasycznej. To m.in. kompozycje Mozarta, Beethovena, Brahmsa i Czajkowskiego, ale również dzieła polskich kompozytorów: Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego czy Mieczysława Karłowicza.

Uczestników oceniać będzie jury złożone z wybitnych dyrygentów. W jego skład wejdą: Mirosław Jacek Błaszczyk, Tomasz Bugaj, Mykola Diadiura, Piotr Gajewski, Eugeniusz Knapik, Marek Pijarowski, Juozas Domarkas, Jorma Panula, Charles Olivieri Munroe, Ken Takaseki i Michael Zilm.

Finał konkursu odbędzie się 24 listopada, a koncerty laureatów - 25 i 26 listopada w Katowicach i 27 listopada w Warszawie.

Codzienne zmagania konkursowe transmitowane będą na żywo w Internecie na stronie konkursu oraz za pośrednictwem Aplikacji Fitelberg Competition.

Organizatorem Konkursu jest Filharmonia Śląska im. H.M. Góreckiego w Katowicach, a współorganizatorami Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Instytut Muzyki Tańca oraz Fundacja Muzyczna im. Grzegorza Fitelberga i Stowarzyszenie Przyjaciół Filharmonii Śląskiej.

Konkurs objęty jest Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy oraz Mecenatem Miasta Katowice i dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, a także ze środków IMiT w ramach programu Muzyka i taniec – interwencje 2017.

 


 

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.