Aktualności
X Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga
2017-11-14
50 młodych dyrygentów z całego świata, 100 muzyków orkiestry symfonicznej, 24 dzieła europejskich kompozytorów, 7 dni artystycznych zmagań, 5 wybitnych polskich solistów, 11 mistrzów w międzynarodowym jury i 4 uroczyste koncerty – tak w liczbach prezentuje się X Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, który trwać będzie w Katowicach od 17 do 26 listopada.
Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga to jeden z najważniejszych polskich konkursów muzycznych. Należy do ekskluzywnego grona Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych, obok Pianistycznego im. Fryderyka Chopina oraz Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego i zaliczany jest do najważniejszych konkursów dyrygenckich na świecie m.in. ze względu na bardzo dużą liczbę uczestników dopuszczanych do rywalizacji.
Tegoroczna, jubileuszowa edycja konkursu rozpocznie się 17 listopada koncertem inauguracyjnym z utworami Eugeniusza Knapika i Henryka Mikołaja Góreckiego. Orkiestrę Filharmonii Śląskiej poprowadzi maestro Mirosław Jacek Błaszczyk.
W dniach 18-24 listopada trwać będą 3-etapowe przesłuchania konkursowe, podczas których uczestnicy muszą przygotować po kilka wybranych z podanego repertuaru utworów.
W repertuarze konkursu znalazły się utwory zaliczane do kanonu muzyki klasycznej. To m.in. kompozycje Mozarta, Beethovena, Brahmsa i Czajkowskiego, ale również dzieła polskich kompozytorów: Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego czy Mieczysława Karłowicza.
Uczestników oceniać będzie jury złożone z wybitnych dyrygentów. W jego skład wejdą: Mirosław Jacek Błaszczyk, Tomasz Bugaj, Mykola Diadiura, Piotr Gajewski, Eugeniusz Knapik, Marek Pijarowski, Juozas Domarkas, Jorma Panula, Charles Olivieri Munroe, Ken Takaseki i Michael Zilm.
Finał konkursu odbędzie się 24 listopada, a koncerty laureatów - 25 i 26 listopada w Katowicach i 27 listopada w Warszawie.
Codzienne zmagania konkursowe transmitowane będą na żywo w Internecie na stronie konkursu oraz za pośrednictwem Aplikacji Fitelberg Competition.
Organizatorem Konkursu jest Filharmonia Śląska im. H.M. Góreckiego w Katowicach, a współorganizatorami Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Instytut Muzyki Tańca oraz Fundacja Muzyczna im. Grzegorza Fitelberga i Stowarzyszenie Przyjaciół Filharmonii Śląskiej.
Konkurs objęty jest Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy oraz Mecenatem Miasta Katowice i dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, a także ze środków IMiT w ramach programu Muzyka i taniec – interwencje 2017.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.