Aktualności
Podsumowanie drugiego sezonu TUTTI.pl
2019-07-04
Koncertem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, podczas którego zabrzmią utwory Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara i Pawła Łukaszewskiego, zamykamy dzisiaj drugi sezon TUTTI.pl – programu promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
To był niezwykle ciekawy sezon, podczas którego ponadtrzystukrotnie wykonywane były utwory z oznaczeniem TUTTI.pl. Były to wykonania koncertowe, przedstawienia sceniczne, rejestracje płytowe i radiowe oraz streamingi i wykonania udostępniane przez internet.
Jak wyglądają statystyki? Nie będziemy zanudzać długimi zestawieniami liczbowymi. Dla przykładu podamy tylko kilka.
Spośród 61 jeden kompozytorów, których utwory były wykonywane w ramach drugiego sezonu TUTTI.pl niekwestionowanym królem wyborów był Stanisław Moniuszko, którego utwory pojawiły się w rankingu aż 44 razy! Chętnie wskazywane były także utwory Witolda Lutosławskiego oraz Wojciecha Kilara (po 38 razy). Powyżej dziesięciu wskazań odnotowaliśmy także przy nazwiskach Mieczysława Karłowicza (20), Karola Szymanowskiego (16), Ignacego Jana Paderewskiego (15) oraz Grażyny Bacewicz (13).
Jesteście Państwo ciekawi, jak te wykonania przełożyły się na konkretne tytuły? Kto obstawia, że Orawa Wojciecha Kilara była najczęściej wykonywanym utworem w ramach TUTTI.pl? Otóż… nie. Najczęściej, bo siedmiokrotnie wykonywana była Symfonia Odrodzenie Mieczysława Karłowicza. Następne w kolejności są: Koncert fortepianowy Ignacego Jana Paderewskiego, Trio concerto Mikołaja Góreckiego oraz – ponownie Karłowicza – Odwieczne pieśni.
W przełożeniu na udział poszczególnych instytucji wygląda to tak:
Aż 14 koncertów, podczas których wykonano 16 różnych utworów z katalogu PWM zrealizowała w programie TUTTI.pl Elbląska Orkiestra Kameralna. Filharmonicy szczecińscy zagrali 8 koncertów z 19 utworami. 18 różnych utworów zaprogramowała Filharmonia w Koszalinie, dając 8 koncertów oznaczonych programem TUTTI.pl. Serdecznie gratulujemy skuteczności!
W tym miejscu musimy jednak wyraźnie zaznaczyć, że cieszymy się z KAŻDEJ podjętej przez Państwa inicjatywy, która prowadzi do zwiększenia udziału muzyki kompozytorów polskich w programach koncertowych!
Gratulujemy Państwu realizacji wszystkich projektów w ramach TUTTI.pl. Już teraz wyczekujemy nowego sezonu!
Jednocześnie informujemy, że kolejna szansa na pozyskanie dofinansowania w ramach TUTTI.pl pojawi się na jesieni. Drugi nabór wniosków w roku 2019 odbywać się będzie od 9 września do 7 października. Jego wyniki zostaną podane z końcem października. Łączna kwota przeznaczona na dofinansowanie w jesiennym naborze wyniesie 150 tys. zł. Zapraszamy!
Grajmy TUTTI muzykę polską!
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.