Aktualności
Film skrojony pod muzykę – powstaje krótki metraż w reżyserii Macieja Stuhra do muzyki Pawła Mykietyna
2019-10-23
Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział w niekonwencjonalnym projekcie filmowym. Znajdujący się w katalogu oficyny II koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna stał się podstawą najnowszego filmu, którego scenarzystą i reżyserem jest Maciej Stuhr. Ta krótkometrażowa produkcja będzie miała premierę 24 października w Toruniu podczas 17. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest.
– Kiedy już układałem w głowie scenariusz, los chciał, że trafiłem na prapremierowe wykonanie koncertu Pawła [Mykietyna]. Oniemiałem! Siedziałem w Studiu Lutosławskiego, zamykałem oczy, a ten film mi się niemal wyświetlił – mówi Maciej Stuhr. – Już w trakcie koncertu wiedziałem, że moim marzeniem jest wykorzystanie tej muzyki i że dobrze byłoby jej nie przeszkadzać i zaryzykować film niemy – dodaje reżyser.
II koncert na wiolonczelę i orkiestrę to nowoczesne i niekonwencjonalne kino nieme zainspirowane prawdziwą historią opisaną w reportażu Małgorzaty Smolak Mówię do was przez CyberOko: Chcę żyć. Maciek, bohater filmu, żyje pełnią życia, jednak poukładaną codzienność mężczyzny przerywa udar mózgu. Bohater przechodzi skomplikowaną operację, jednak pozostaje sparaliżowany i niezdolny do kontaktu ze światem. Rozpoczyna walkę o wolność.
To właśnie niezagłuszana przez żaden inny dźwięk muzyka jest osobnym bohaterem filmu. Jak mówi reżyser, „brak słów w tym filmie to metafora uwięzienia głównego bohatera w innym świecie. W tym sensie ta historia i forma niemego filmu wiążą się ze sobą”.
II koncert na wiolonczelę i orkiestrę powstał w warszawskiej Akademii Teatralnej z udziałem jej studentów. W pozostałych rolach występują: Magdalena Popławska, Patrycja Markowska, Andrzej Domalik, Jan Englert oraz Maciej Stuhr.
Scenariusz: Maciej Stuhr
Reżyseria: Maciej Stuhr
Zdjęcia: Maciej Puczyński
Muzyka: Paweł Mykietyn
Scenografia: Joanna Fedorowicz
Montaż: Tomasz Kajetan Naruszewicz
Dźwięk na planie: Aleksandra Wyszyńska, Katarzyna Perzyna
Kostiumy: Agata Górnicka
Charakteryzacja: Justyna Koczara
Produkcja: Akademia Teatralna w Warszawie
Kierownik produkcji: Joanna Fedorowicz
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.