Aktualności
Wystartowała kampania edukacyjna „Muzyka z kraju Chopina"
2019-11-29
Konferencją prasową w Ambasadzie RP w Tokio Polskie Wydawnictwo Muzyczne zainaugurowało tygodniowe tournée po Japonii, obejmujące cykl seminariów poświęconych polskiej muzyce fortepianowej. „Muzyka z kraju Chopina” to szeroko zakrojona kampania edukacyjna, skierowana do nauczycieli gry na fortepianowe, której celem jest popularyzacja najlepszej polskiej muzyki w Kraju Kwitnącej Wiśni.
W ramach cyklu seminariów odbywających się kolejno w Hiroszimie (2 grudnia), Sendai (3 grudnia), Nagoyi (4 grudnia), Osace (5 grudnia) i Tokio (6 grudnia), obejmujących warsztaty oraz recitale, błyskotliwi pianiści młodego pokolenia – Marie Kiyone oraz Ignacy Lisiecki przybliżą najpiękniejsze miniatury polskiej literatury fortepianowej wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w ramach serii „Muzyka z kraju Chopina”. Uczestnicy spotkań będą mieli okazję prześledzić rolę fortepianu w kształtowaniu historii muzyki polskiej dzięki prelekcji dyrektora – redaktora naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dra Daniela Cichego. Wszystko z wykorzystaniem dedykowanych materiałów audiowizualnych.
– Muzyka Fryderyka Chopina niezmiennie budzi podziw wśród muzyków i melomanów na całym świecie, a w Japonii twórczość tego wybitnego kompozytora posiada szczególny status. Tym razem jednak chcemy pokazać, że Chopin nie tworzył w próżni i warto zapoznać się z muzyką kompozytorów, którzy pisali na fortepian przed nim, wraz z nim i po nim – komentuje dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy.
Podstawą kampanii stały się publikacje wydane nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach serii „Muzyka z kraju Chopina”, które odsłaniają mało znane piękno polskiej muzyki fortepianowej. Starannie wybrane dzieła polskich kompozytorów od XVIII wieku do współczesności, ułożone pod względem poziomu trudności, pozwalają dzieciom, młodzieży i dorosłym nie tylko rozwijać umiejętności pianistyczne, ale także pogłębiać artystyczną wrażliwość i poznawać nowy repertuar. Seria udowadnia ponadto, że Fryderyk Chopin chętnie sięgał do polskiego dziedzictwa muzycznego, jego dzieła dla wielu twórców stały się punktem odniesienia, a dla pianistów do dziś są niezwykłą inspiracją. W ramach serii ukazały się dotychczas dwa zeszyty na fortepian oraz jeden zeszyt na cztery ręce. W pierwszym kwartale 2020 roku zeszyty „Muzyka z kraju Chopina” zostaną wydane przez japońskie wydawnictwo Zen-On Music Company Ltd, które jest partnerem kampanii.
29 listopada w siedzibie Ambasady RP w Tokio odbyła się konferencja prasowa inaugurująca kampanię, którą otworzył Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny RP w Japonii Paweł Milewski. Podczas konferencji dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy przedstawił szczegółowo założenia przedsięwzięcia. W wydarzeniu uczestniczyli także przedstawiciele pozostałych instytucji partnerskich: dyrektor działu wydawniczego Zen-On Music Company Ltd Takayuki Nii oraz dyrektor Instytutu Polskiego w Tokio Maria Żurawska. Konferencję uświetnił recital znakomitej pianistki Marie Kiyone, w którego programie znalazły się utwory zawarte w zeszytach „Muzyka z kraju Chopina”.
Partnerami kampanii są: firma Kawai, wydawnictwo Zen-On Music Company Ltd, stowarzyszenie PTNA, Japońskie Towarzystwo Chopinowskie, Instytut Polski w Tokio oraz Ambasada RP w Japonii.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Kultura Inspirująca”.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.