Aktualności
Kredki w dłoń! Jan Stefani
2020-05-12
Cześć! Pokolorowaliście już portret Stanisława Moniuszki? Dzisiaj mamy dla Was nowy obrazek, na którym jest inny kompozytor: Jan Stefani. Wydrukujcie grafikę i bawcie się w malarzy! Może zachęcicie rodziców by do Was dołączyli? Kolorowanie jest świetną zabawą!
O Janie Stefanim nie wiemy zbyt dużo. Tyle, że urodził się w Czechach, jednak większość swojego życia spędził w Polsce.
Jan Stefani jest tak zwanym „twórcą jednego dzieła”. Wcale nie oznacza to, że skomponował tylko jeden utwór – było ich znacznie więcej, jednak nazwisko pana Jana znane jest dzisiaj głównie dzięki operze Cud mniemany czyli Krakowiacy i Górale.
W operze znalazło się bardzo dużo nawiązań do ludowych i narodowych symboli (tematyka, ubiór, melodie, czy tańce). Dzięki temu utworowi takie odwołania stały się później bardzo popularne. Miały podnosić na duchu Polaków w trudnych czasach zaborów. Mówi się wręcz, że Cud mniemany powstał na zamówienie polskich powstańców, którzy chcieli oswobodzenia kraju z rąk zaborców. Czujecie dreszczyk emocji?
Opera ta – mimo że na krótko po swoim powstaniu miała tylko trzy przedstawienia – zyskała ogromną popularność. Obawiając się ruchów powstańczych zaborcy bardzo szybko zabronili jej dalszego wystawiania.
Na tym obrazku znalazły się przedmioty-hasła związana z życiem i twórczością Jana Stefaniego:
góral, krakowiak, pawie pióro – odniesienie do opery Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale
żarówka – nawiązanie do działań Bardosa, jednego z bohaterów opery, który użył triku wykorzystującego nowe technologie, by pogodzić Krakowiaków i Górali
klarnety i fagoty – instrumenty te występują w innym utworze Jana Stefaniego: 6 partit; z wszystkich utworów Jana Stefaniego najliczniej zachowały się te na instrumenty dęte
Stanisław August Poniatowski – przeniesienie wizerunku króla z portretu autorstwa Marcello Bacciarellego; Stanisław August był mecenasem Jana Stefaniego („mecenas” to znawca i kolekcjoner sztuki, wspierający finansowo artystów poprzez zamawianie ich dzieł)
Jeśli chcecie posłuchać i zobaczyć fragment Cudu mniemanego, to koniecznie zajrzyjcie na stronę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.