Aktualności
Kredki w dłoń! Henryk Wieniawski
2020-06-30
Cześć! Pamiętacie kolorowankę z Fryderykiem Chopinem, który pisał utwory na fortepian? Dzisiaj przedstawiamy Wam postać Henryka Wieniawskiego, kompozytora muzyki skrzypcowej.
Mały Henryk bardzo wcześnie „złapał bakcyla” do skrzypiec: już w wieku pięciu lat pobierał lekcje gry na tym instrumencie, a gdy miał osiem lat, wstąpił do paryskiego konserwatorium (to odpowiednik dzisiejszej wyższej uczelni), które ukończył w zaledwie trzy lata. Na koniec nauki otrzymał złoty medal, będący dowodem jego ponadprzeciętnych zdolności.
Bardzo szybko zaczął komponować i oczywiście był pierwszym wykonawcą swoich skrzypcowych utworów.
Muzyką potrafił czynić niemożliwe. Gdy rodzice ukochanej Henryka, Izabeli, nie zgadzali się na zaręczyny, skrzypek napisał melancholijną, oddającą cierpienia złamanego serca Legendę na skrzypce i fortepian. Piękno utworu zmiękczyło serca przyszłych teściów, a zakochanym otworzyło drzwi do wspólnego życia.
Henryka spotykały dziwne przygody. Kiedy koncertował na dworze Aleksandra II, u jego stóp usiadł ogromny nowofundlandczyk – ulubiony pies cara. Ku przerażeniu Wieniawskiego, pies wspiął się na tylne łapy, a przednie oparł na jego piersiach, utrudniając grę oraz – co zrozumiałe – wprowadzając skrzypka w przerażenie. Co robić: grać, czy uciekać? Na szczęście car szybko przywołał psa do siebie, a skrzypek mógł dokończyć swój występ. To musiało być niezapomniane przeżycie! Wtedy nie było mu do śmiechu, ale później sam Wieniawski z humorem opowiadał tę historię.
Wieniawski znany był z zamiłowania do gier hazardowych. Mówi się, że utwór Ballada i polonez op. 38 Henri Vieuxtempsa (to inny bardzo popularny belgijski skrzypek, przyjaciel Wieniawskiego) jest w rzeczywistości kompozycją Wieniawskiego, którą kompozytor… przegrał z Vieuxtempsem w karty.
Dla uczczenia setnej rocznicy urodzin Wieniawskiego zorganizowano w Warszawie międzynarodowe spotkania młodych skrzypków. Po zmianie miejsca spotkań z Warszawy na Poznań są kontynuowane jako Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego, który odbywa się do dzisiejszych czasów.
Na tym obrazku znalazły się przedmioty związane z życiem i twórczością Henryka Wieniawskiego:
rzeźba – to statua wolności znajdująca się w USA: Henryk Wieniawski dotarł ze swymi koncertami także na kontynent amerykańsk
karty i kości do gry – Henryk Wieniawski uwielbiał grywać w kasynach; kiedyś nawet, pochłonięty emocjami, zastawił w kasynie skrzypce!
kozioł z winoroślą – nawiązanie do herbu Lublina, miasta, w którym kompozytor się urodził
płonące skrzypce – atrybut skrzypka, symbolizują ognistą grę Wieniawskiego
dudziarz – jest nawiązaniem do utworu Henryka Wieniawskiego pod tytułem Dudziarz
Do posłuchania podczas kolorowaniu portretu Henryka Wieniawskiego proponujemy Dudziarza oraz zapierający dech w piersiach Kaprys op. 18 nr 4.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.