PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

#zksięgarniPWM. Lipiec

2020-07-28

Wakacje trwają w najlepsze, ale nie zapominamy o muzyce! Zapraszamy do naszego comiesięcznego zestawienia #zksięgarniPWM! W lipcowym podsumowaniu polecamy publikacje z serii strumento na wiolonczelę i altówkę!


10

Na samym początku zestawienia przedstawiamy Cadenzę Elżbiety Sikory na wiolonczelę solo. Pomysł na utwór zrodził się podczas jednego z koncertów, na którym wykonywano Suitę na wiolonczelę i taśmę. Urządzenie odtwarzające partię elektroakustyczną przestało działać i wykonawca skończył grać utwór sam.
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.



10

Czy pamiętacie, że Chopin komponował nie tylko na fortepian? Następne dzieło, jakie rekomendujemy, to Sonata op. 65 na wiolonczelę (altówkę) i fortepian napisana przez Fryderyka Chopina. Pierwsze publiczne wykonanie tego utworu odbyło się 1848 roku w Paryżu, na którym to Chopin wykonał je razem z Augustem Franchommem. Jeśli jesteście ciekawi, jak brzmi ta pozycja, to serdecznie rekomendujemy Wam wykonanie Reger Duo oraz ich kanał na YouTube: Polish Chamber Music Channel, na którym już wkrótce znajdziecie więcej polskiej kameralistyki.
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.

10

Fantasia sopra Ave Maris Stella na wiolonczelę solo skomponowana przez Adama Walacińskiego to kolejna pozycja w naszym miesięcznym zestawieniu. Zaczynając pracę nad utworem, kompozytor wiedział, że planowane prawykonanie planowane jest w Kościele Mariackim w Krakowie przed ołtarzem Wita Stwosza, co zainspirowało go do wykorzystania średniowiecznego maryjnego hymnu Ave Maris Stella, który pojawia się na samym początku utworu jako quasi-cytat. Ta publikacja z pewnością zaciekawi niejednego wiolonczelistę!
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.

10

Zamykamy zestawienie kompozycją Wojciecha Gawrońskiego, a mianowicie Sonatą op. 22 na altówkę i fortepian. Kompozycja powstawała najprawdopodobniej pod koniec XIX wieku i ma istotne znaczenie historyczne jako pierwszy znany utwór kameralny z wykorzystaniem altówki. Jest to niezwykle ciekawa pozycja, którą otwiera temat polonezowy. A zatem, drodzy altowioliści, jeśli nie macie jeszcze tej publikacji w swoich zbiorach – koniecznie uzupełnijcie swoją bibliotekę!
Publikacja dostępna w sklepie internetowym PWM.

Najczęściej czytane:

Zrozumieć złożoność "Masek" Karola Szymanowskiego. Rozmowa z Pawłem Malinowskim

Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.

Lidia Zielińska dołącza do grona kompozytorów ściśle współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!

Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.

Wyostrz słuch na niestereotypowe słuchowisko Tadeusza Wieleckiego. Premiera albumu JAK BY TO POWIEDZIEĆ (ANA 040)

Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.

Spotkania autorskie podczas 68. edycji "Warszawskiej Jesieni"

Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.