Aktualności
Kameralistyka wkracza na salony. PWM partnerem IV Krakowskiego Salonu Muzycznego
2020-08-24
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zostało partnerem unikatowego festiwalu przywracającego pamięć o tradycji salonów muzycznych jako popularnego elementu życia kulturalnego XIX-wiecznego Krakowa. Organizowany przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów IV Krakowski Salon Muzyczny rusza już 10 września.
Projekt stanowi kontynuację festiwalu, którego poprzednie edycje odbyły się w latach 2017–2019. Jego celem w założeniu jest popularyzacja twórczości kameralnej, w tym dzieł kompozytorów polskich, nie tylko XIX-wiecznych, ale również współczesnych oraz przywracanie pamięci o tradycji salonów muzycznych – także przez koncertowanie w prywatnych domach. Ze względu jednak na obecną sytuację epidemiologiczną wszystkie tegoroczne koncerty odbędą się w Domu Jana Matejki. Festiwal będzie trwał od 10 do 29 września.
W ramach projektu zorganizowanych zostanie sześć koncertów i dwie prelekcje przybliżające obyczaje koncertowe, twórczość niedocenianych, zapomnianych kompozytorów oraz sylwetki zapomnianych postaci krakowskiego i europejskiego życia artystycznego.
Program festiwalu:
10 września 2020, godz. 19.00: Walce miłosne – w hołdzie Teodorze Matejko: Dorota Szczepańska (sopran), Hanna Hipp (mezzosopran), Karol Kozłowski (tenor), Łukasz Hajduczenia (baryton), Zarębski Piano Duo: Piotr Różański, Grzegorz Mania (fortepian); w programie Brahms, Żeleński, Schumann) Prelekcja (godz. 18.00): dr hab. Agnieszka Draus (AM w Krakowie)
Transmisja online: 11 września 2020, godz. 18.00
14 września 2020, godz. 19.00: Sztuka transkrypcji: Szymanowski na wiolonczelę – Bartosz Koziak (wiolonczela), Agnieszka Kozło (fortepian); w programie Szymanowski
Transmisja online: 15 września 2020, godz. 18.00
20 września 2020, godz. 19.00: Trio smyczkowe: Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik (altówka), Marcin Zdunik (wiolonczela); w programie Bach
Transmisja online: 21 września 2020, godz. 18.00
23 września 2020, godz. 18.00 – koncert wyłącznie w formie online: Recital altówkowy: Katarzyna Budnik (altówka), Grzegorz Mania (fortepian), w programie Clarke, Scharwenka
24 września 2020, godz. 19.00: Polskie tria fortepianowe: Michał Francuz (fortepian), Joanna Konarzewska (skrzypce), Rafał Kwiatkowski (wiolonczela); w programie Żeleński, Fitelberg
Transmisja online: 25 września 2020, godz. 18.00
29 września 2020, godz. 19.00 Pionier romantyzmu na salonach – w hołdzie Beethovenowi: Herbert Trio – Bartłomiej Wezner (fortepian), Joanna Kreft (skrzypce), Dominik Płociński (wiolonczela); w programie Beethoven
Prelekcja (godz. 18.00): mgr Jolanta Bujas (Instytut Muzykologii UJ)
Transmisja online: 30 września 2020, godz. 18.00
Projekt, poza koncertami, przewiduje również prelekcje dr hab. Agnieszki Draus (Akademia Muzyczna w Krakowie) oraz mgr Jolanty Bujas (Instytut Muzykologii UJ) poświęcone obyczajom koncertowym i kompozytorom.
Festiwal będzie transmitowany online na kanale YouTube Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Wstęp na wydarzenia będzie bezpłatny. Informacje o dostępności biletów będą podawane na stronie internetowej i facebooku Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.
Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Partnerami wydarzenia są Dom Jana Matejki – Oddział Muzeum Narodowego, Instytut Muzykologii UJ, Instytut Kultury Willa Decjusza oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Wydarzenie odbywa się pod patronatami honorowymi: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Małopolskiego – Witolda Kozłowskiego, JM Rektora Uniwesytetu Jagiellońskiego prof. dr hab. Jacka Popiela. Patronat medialny nad festiwalem objęły TVP Kultura, TVP Kraków, Program 2 Polskiego Radia, Radio Kraków, POLMIC.
Strona internetowa: www.spmk.com.pl/salon
Facebook: www.facebook.com/krakowskisalonmuzyczny
Kanał na YouTube: www.youtube.com/channel/SPMK
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.