Aktualności
Muzyczny trener. Dziecięca Kameralistyka online i w domu.
2020-10-14
W ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Kultura w sieci” Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów – Oddział w Krakowie zrealizowało we współpracy z PWM nowatorski projekt „Dziecięca kameralistyka online i w domu” obejmujący ok 1100 minut nagrań polskiej muzyki kameralnej. Od 14 października materiały dostępne są także w nowej aplikacji mobilnej PWM: con.sol.li, oraz na naszym kanale Youtube.
„Dziecięca kameralistyka online i w domu” obejmuje nagrania poszczególnych partii w dziecięcych duetach instrumentalnych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, co ma umożliwić grę zespołową w warunkach domowych, nauczania zdalnego oraz społecznej izolacji. Projekt składa się łącznie z ponad 375 nagrań audio oraz audio-video utworów duetowych.
Wśród nich znajdują się kompozycje wybitnych, współczesnych kompozytorów np. Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz, Janiny Garści czy Romualda Twardowskiego. Dla każdego utworu-duetu powstały nagrania poszczególnych partii przygotowane w dwóch wersjach tempa, aby umożliwić grę zespołową uczniom na różnym poziomie zaawansowania, a także zachęcić do gry muzyków-amatorów. Powstały również wersje wzorcowe utworów. Co istotne, projekt przeznaczony jest nie tylko na okres izolacji i zamknięcia szkół, ale przydatny może być również w czasach regularnego nauczania. Nierzadko bowiem uczniowie nie mają możliwości ćwiczenia wspólnie, z uwagi na brak warunków, instrumentów, czy – w przypadku małych szkół –brak odpowiednich partnerów (tj. innych uczniów na tym odpowiednim poziomie). Z tych samych powodów projekt wychodzi naprzeciw idei muzykowania domowego oraz może stanowić zachętę dla pasjonatów, amatorów gry na różnych instrumentach. Dla nich także interakcja zespołowa stanowi dodatkową zachętę i atrakcję.
W realizacji nagrań udział wzięli znakomici wykonawcy: Ravel Piano Duo – Katarzyna Ewa Sokołowska, Agnieszka Kozło, Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Joanna Konarzewska (skrzypce), Julia Samojło (fortepian), Piotr Gach (wiolonczela), Michał Panasiuk (wiolonczela), Maria Sławek (skrzypce) oraz Anna Kuk (skrzypce).
Nagrania zostały udostępnione bezpłatnie w nowej aplikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego con.sol.la, która pozwoli każdorazowo na nagranie, zapisanie, porównanie różnych wersji oraz interpretacji stworzonych utworów. Nagrania audio-video już są dostępne na kanale YouTube PWM, wkrótce pojawią się także na facebookowym profilu SPMK.
Aplikacja con.sol.la dostępna jest już do pobrania w Google Play i App Store.
Realizator projektu: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów – Odział w Krakowie. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”. Partnerem projektu i wydawcą utworów objętych projektem jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Partnerzy: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, Centrum Edukacji Artystycznej, Ruch Muzyczny, Polskie Centrum Informacji Muzycznej – POLMIC. Realizacja nagrań: Studio BBrecords.
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.