PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Knapik, Kulenty, Łukaszewski, Wołek: przed nami sześć prawykonań

2020-10-26

Przełom października i listopada przyniesie kolejne prawykonania utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Przed nami wydarzenia w Polsce i zagranicą, dostępne także dzięki zapewnionym transmisjom online. 
 

30 października w Filharmonii Śląskiej w Katowicach będzie prawykonana Podróż długa na sopran, baryton i orkiestrę smyczkową Eugeniusza Knapika. Utwór jest kontynuacją pieśni Przystępuję do ciebie, napisanej niegdyś z okazji 80. urodzin prof. Mieczysława Tomaszewskiego i dedykowanej jubilatowi. Warstwa słowna kompozycji opiera się na wierszach Edwarda Stachury i Zbigniewa Herberta. Partie wokalne wykonają Monika Sendrowska i Tomasz Rak, a Śląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi Maciej Tomasiewicz. 
 

Kończący się miesiąc podsumują także dwie najnowsze kompozycje Pawła Łukaszewskiego. Również 30 października Polski Chór Kameralny wykona w Kościele Świętej Trójcy w Gdańsku jego Sub tuum præsidium i Corpus Christi hymnus na chór mieszany a cappella. Koncert odbędzie się bez bezpośredniego udziału publiczności, jednak dzięki zapewnionej transmisji online możliwe będzie uczestnictwo w wydarzeniu w bezpiecznym domowym zaciszu. Zachęcamy do śledzenia transmisji na www.gdansk.pl i www.polskichorkameralny.pl


Kolejny utwór Łukaszewskiego zabrzmi po raz pierwszy już kilka dni później, 4 listopada. Missa Sancti Papæ Ioannis Pauli Secundi Magni poświęcona jest papieżowi Janowi Pawłowi II z okazji setnej rocznicy jego urodzin. To pierwsza msza w dorobku Łukaszewskiego na chór a cappella. Utwór prawykona Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wydarzenie będzie można śledzić dzięki transmisji online na kanale YouTube Filharmonii Narodowej. 


Początek listopada przyniesie także prawykonanie utworu z katalogu PWM zagranicą. Światowa premiera Tap-Blow-Dance4 Hanny Kulety odbędzie się 3 listopada w holenderskim Groningen w ramach Basklarinet Festijn i festiwalu Soundsofmusic. Utwór po raz pierwszy zinterpretują Fie Schouten i Jelte Althuis (klarnety basowe), Tatiana Koleva (wibrafon) i Eva van de Poll (wiolonczela). „Tap-Blow-Dance4 to kombinacja gwałtownej, bardzo żywej, quasi-tanecznej muzyki z »przytupem« (dosłownie) i spokojnej, »zawieszającej się«, zacinającej się – jak na starej płycie winylowej (dosłownie) – melancholii”, komentuje swój najnowszy utwór kompozytorka. „Te dwie podstawowe warstwy muzyczne tworzą swoisty kolaż emocji zakomponowanych w różnych czasoprzestrzeniach, które »ocierając się« o siebie tworzą mój surrealizm muzyczny”. 
 

Prawykonanie Open/Close na klarnet basowy i duży zespół Krzysztofa Wołka miało odbyć się kilka miesięcy temu, jednak wydarzenie musiało zostać przeniesione na inny, nieznany wtedy termin. Orkiestra Muzyki Nowej zdecydowała się prawykonać utwór w niedzielę, 8 listopada, w siedzibie NOSPR-u. Partię solową wykona Michele Marelli. Kompozytor tak wspomina pracę nad utworem: „Open/Close jest swego rodzaju koncertem na klarnet basowy i orkiestrę kameralną. Tytuł utworu odnosi się z jednej strony do sposobu tworzenia dźwięku przez klarnet (otwieranie i zamykanie klap w instrumencie), jak i do sposobu tworzenia materiału źródłowego utworu. W poszukiwaniu nowego rodzaju ekspresji na etapie planowania kompozycji wykorzystałem brzmienia stworzone za pomocą miksera analogowego. Dźwięki te zostały następnie przeanalizowane przez komputer i za pomocą kilku programów komputerowych przeniesione w warstwę harmoniczną i formalną”.

***

AKTUALIZACJA: z przyczyn niezależnych od organizatorów prawykonanie utworu Open/Close na klarnet basowy i duży zespół Krzysztofa Wołka zostało odwołane. 


Najczęściej czytane:

Zrozumieć złożoność "Masek" Karola Szymanowskiego. Rozmowa z Pawłem Malinowskim

Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.

Lidia Zielińska dołącza do grona kompozytorów ściśle współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!

Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.

Wyostrz słuch na niestereotypowe słuchowisko Tadeusza Wieleckiego. Premiera albumu JAK BY TO POWIEDZIEĆ (ANA 040)

Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.

Spotkania autorskie podczas 68. edycji "Warszawskiej Jesieni"

Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.