Aktualności
#zksięgarniPWM. Bestsellery 2020
2020-12-29
Zbliżamy się do końca 2020 roku, a więc czas na małe podsumowanie! Przez ostatnie kilka miesięcy publikowaliśmy w naszym cyklu #zksięgarniPWM rekomendacje publikacji, które cieszyły się Waszym zainteresowaniem. Chcielibyśmy przypomnieć te, które wpisały się w grono naszych bestsellerów – czyli najlepiej sprzedających się w prawie minionym roku.
Jednym z hitowych, zdaniem naszych czytelników, tytułów wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Światek dziecięcy Wandy Chmielowskiej – utwory zawarte w zbiorze przeznaczone są dla najmłodszych adeptów fortepianu. Wszystkie piosenki można wykonać non legato ale też i zaśpiewać! Pozycja obowiązkowa dla zaczynających swoją przygodę w szkole muzycznej.
Grzegorz Mania to nie tylko prawnik, ale i znakomity pianista oraz pedagog. Nie dziwi więc, że II cz. podręcznika Czytanie a vista w szkole muzycznej II stopnia, którego współautorką jest Monika Gardoń-Preinl, wpisuje się do najciekawszych, ale i bestsellerowych publikacji 2020 roku. Gra a vista jest nieodłącznym elementem gry każdego pianisty. Publikacja zawiera zbiór ćwiczeń opatrzonych komentarzami autorów. Podpowiadamy, że najlepiej prezentuje się w duecie z częścią I :)
Wydawać by się mogło, że muzyka to dziedzina sztuki, której żadne prawa nie obowiązują. Okazuje się jednak, że jest inaczej. Grzegorz Mania postanowił wytłumaczyć wszystkim, jakie zależności łączą muzykę i prawo, i znowu trafił do topu naszych tegorocznych publikacji. Z Muzyki w prawie autorskim dowiecie się między innymi, czym są plagiat i zapożyczenia muzyczne. Wszystko podane bardzo przystępnym językiem, żeby nikt po drodze nie zgubił się w gąszczu paragrafów.
Dziady, czyli klasyka polskiego romantyzmu w jazzowej interpretacji High Definition Quartet i Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana”. I choć płytotekę Anaklasis w przeciągu roku działania wytwórni zasiliło jeszcze 16 tytułów, to właśnie Dziady z 2019 roku cieszyły się największym zainteresowaniem odbiorców. Nic dziwnego, krążek w rankingu redakcji „Jazz Press” i Radia JAZZ.FM został okrzyknięty jazzową polską płytą roku 2019, był numerem 1 w zestawieniu 10 Polish Jazz 2019 autorów bloga Polish Jazz, Dziady znalazły się także na liście 100 najlepszych polskich albumów 2019 roku według Soundrive i w zestawieniu 10 najlepszych jazzowych albumów 2019 roku audycji „Nokturn” na antenie radiowej „Dwójki”.
Symfonia na 444 głosy, czyli książka o muzyce napisana z takim rozmachem, jak tylko symfonia może być napisana. W tym utworze ponad 444 głosy i to nie byle jakie – Bach, Mozart, Możdżer, Hendrix, Kundera i wielu, wielu innych. Dyrygenckiego porządku pilnuje tu Danuta Gwizdalanka. Z książki dowiedzieć się można, dlaczego słuchamy muzyki (a powodów bywa mnóstwo…), jak należy komponować, grać i śpiewać, żeby zasłużyć na nieprzemijalny podziw, a także czym różnią się kompozytorzy od normalnych ludzi? I to według ich własnych relacji. Pokochaliście ten tytuł!
Ignacy Jan to zawzięty chłopak. Zapytacie – skąd to wiemy? Z książeczki Małego PWM Ignacy Jan i jego plan. Ten mały muzyk postanowił, że zrealizuje swoje marzenie o pomocy Polsce. W czasie jego dzieciństwa jego ojczyzny bowiem nie było na mapie świata, znajdowała się pod zaborami. Chłopak pełen zapału trenował grę na fortepianie, żeby – kiedy dorośnie – zostać sławnym pianistą, ze zdaniem którego będą liczyli się inni. Gorąco kibicowaliście mu w jego wysiłkach, co widzimy po tempie, w jakim książeczka znikała z półek naszej księgarni.
Naszą listę zamyka Flis Stanisława Moniuszki we wzorcowym wykonaniu Andrzeja Hiolskiego, Bernarda Ładysza, Antoniego Majaka, Zdzisława Nikodema, Bogdana Paprockiego i Haliny Słonickiej przy akompaniamencie Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Zdzisława Górzyńskiego. Fakt, że akurat ta pozycja znalazła się w naszym rankingu pokazuje, jakie skarby mogą kryć się w archiwach oraz jak cenne jest ich wydobywanie i przypominanie o nich.
Mijający rok był dla nas sporym wyzwaniem, wymagał wielu zmian, przede wszystkim w formie dystrybucji i dotarcia do muzyków, naszych czytelników i słuchaczy z naszymi publikacjami, ale już teraz zapowiadamy, że rok 2021 nie przyniesie zwolnienia tempa, za to może zaskoczyć Was kolejnymi nowościami!
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.