Aktualności
#Powtórkazmuzyki 6. Duchowość w muzyce
2021-06-15
Duchowość jest elementem, który towarzyszy sztukom pięknym właściwie tak długo, jak te istnieją. W sztukach literackich wyrażała się ona w poezji, prozie i dramacie, w sztukach plastycznych przez kształt i obraz, a w muzyce – tylko i aż – poprzez dźwięki.
W polskiej twórczości kompozytorskiej XX stulecia i późniejszej nie brakuje prób skierowania pobudzanych przez muzykę emocji w stronę duchowości albo też – innymi słowy – wywołania przeżyć duchowych u słuchaczy poprzez dźwięki. Chodzi tu zarówno o swego rodzaju metafizyczną refleksyjność, namysł nad sprawami najważniejszymi dla ludzkiej egzystencji, jak i o duchowość religijną, sugerowaną wprost np. poprzez podlegający umuzycznieniu tekst, ale też niejawnie – przez tytuł utworu, który nie musi zawierać pierwiastka słownego i może mieć charakter czysto instrumentalny. Możliwych koncepcji duchowego poruszenia słuchaczy istnieje równie wiele, jak wiele jest współczesnych aspektów fenomenu duchowości. W każdym jednak razie muzyka taka jest wychyleniem poza materiał i formę w stronę transcendencji.
Grafika: TOFU Studio
Z duchowością w świecie dźwięków mocno związana jest nasza czerwcowa kompozytorka miesiąca, Hanna Kulenty. Muzyczny alfabet ułożony przez kompozytorkę dostępny jest na stronie internetowej PWM. Jeszcze do końca miesiąca publikacje nutowe autorstwa Hanny Kulenty dostępne są w księgarni PWM ze specjalnym rabatem. Szukać ich można także w wersji cyfrowej w serwisie nkoda.
duchowość w muzyce:
• J. Łuciuk (Apocalypsis na kwartet solistów i chór mieszany),
• R. Twardowski (Mała liturgia prawosławna na solo basowe, zespół wokalny i 3 grupy instrumentów),
• Z. Bujarski (Stabat Mater na chór mieszany),
• H. Kulenty (Double Cello Concerto),
• P. Łukaszewski (III Symfonia „Symphony of Angels” na sopran solo, chór i orkiestrę),
• J. Świder (Ewokacje na fortepian i orkiestrę smyczkową)
Wpis opracowano na podstawie tekstu autorstwa prof. dr hab. Iwony Lindstedt pochodzącego z kalendarza PWM na 2021 rok.
Najczęściej czytane:
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.