PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Premiera książki „Flashback”. Rozmawiają Elżbieta Sikora i Krzysztof Stefański

2022-11-28

Ciekawa i niebanalna historia życia oraz twórczości wybitnej kompozytorki. Spisana przy herbacie i jagodziankach. Ciepła niczym gościnny dom. Elżbieta Sikora w szczerej rozmowie z Krzysztofem Stefańskim. 


Flashback oznacza nie tylko wspomnienia– to także tytuł utworu Elżbiety Sikory, który był dla niej pretekstem do powrotu do minionych czasów. Artystka wspomina, jak los rzucił jej rodzinę ze Lwowa nad Bałtyk, opowiada o młodzieńczych podróżach autostopem po całej Europie, o reżyserii dźwięku, o poznawaniu w Paryżu tajników muzyki elektroakustycznej, o założeniu grupy KEW przecierającej szlaki dla muzyki nowoczesnej w Europie Środkowej, o nauczaniu kompozycji, o tym, jak pojawienie się komputerów wpłynęło na tworzenie muzyki, jak powstawała opera Madame Curie.

Książka powstała w serii „Ludzie świata muzyki”. Swoją premierę będzie mieć 02.12.2022 podczas koncertu we wrocławskim NFMie. Orkiestra pod batutą francuskiego dyrygenta Pascala Rophégo wykona Koncert oliwski artystki. To kompozycja, o której przeczytamy w książce:

Skomponowałam go na dobrze mi znany instrument, czyli organy w archikatedrze oliwskiej. Znałam je od dziecka, bo po wojnie wychowywałam się właśnie w Oliwie, tam chodziłam do szkoły muzycznej i – jako dziecko – na msze do katedry. Potem bywałam tam już rzadziej, ale to wciąż było urocze miejsce w pięknym parku Oliwskim, który się po prostu odwiedzało. Do tego w katedrze urządzano koncerty organowe, a na samym instrumencie zdarzyło mi się nawet zagrać, kiedy jeszcze chodziłam do liceum. W dzieciństwie bardzo mnie fascynowały te wszystkie mechanizmy, ruszające się aniołki i inne elementy dekoracji

prospektu, które uruchamiano na zakończenie występu. Kiedy więc dostałam zamówienie na pięćdziesiąty Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie na utwór na organy i orkiestrę – nazwałam go Koncertem oliwskim z oczywistych względów. A ponieważ znałam ten instrument, zażyczyłam sobie, żeby na koniec utworu zostały uruchomione te wszystkie mechanizmy. One dźwiękowo nie mają żadnego znaczenia, ale pod względem wizualnym są bardzo atrakcyjne. To było wspomnienie z mojej młodości. Ten utwór był moim pierwszym poważniejszym podejściem do organów. Wcześniej powstały tylko trzy miniatury Short Stories; użyłam też organów w kompozycji Salve Regina.


O autorach:

Elżbieta Sikora (ur. 1943) – kompozytorka. Ukończyła studia na Wydziale Reżyserii Dźwięku w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (1968), a następnie w latach 1968–1970 studiowała muzykę elektroakustyczną w Paryżu w Groupe de recherches musicales (GRM) pod kierunkiem Pierre’a Schaeffera i François Bayle’a. Po powrocie do Warszawy została pierwszą kobietą zatrudnioną na stanowisku inżyniera dźwięku w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. W 1973 roku wraz z Krzysztofem Knittlem i Wojciechem Michniewskim utworzyła grupę kompozytorską KEW. W 1977 roku ukończyła studia kompozytorskie u Tadeusza Bairda i Zbigniewa Rudzińskiego. Jako stypendystka rządu francuskiego uczestniczyła w kursie muzyki komputerowej w Institut de recherche et coordination acoustique/musique (IRCAM) i studiowała kompozycję u Betsy Jolas w Paryżu. W ramach stypendium Fundacji Kościuszkowskiej zgłębiała pod kierunkiem Johna Chowninga muzykę komputerową w Center for Computer Research in Music and Acoustics (CCRMA) na Uniwersytecie Stanforda. W latach 2011–2017 pełniła funkcję dyrektor artystycznej festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu. Od 1981 roku mieszka we Francji, ale nadal jest związana z Polską. Kompozycje Elżbiety Sikory wykonywane są na całym świecie, wiele z nich ukazało się na płytach. Za swoją twórczość otrzymała szereg nagród i odznaczeń.

Krzysztof Stefański (ur. 1988) – muzykolog, redaktor, zastępca redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego”. Studiował teorię muzyki w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, muzykologię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dyrygenturę w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz na Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Publikował między innymi w pismach: „Ruch Muzyczny”, „Muzyka”, „Musicology Today”, „Res Facta Nova”, „Glissando”, „Opcje”, „Quarta” oraz na portalach Dwutygodnik.com i Meakultura.pl. Autor bloga Nibytygodnik.pl. Członek rady programowej festiwalu polskiej muzyki współczesnej Musica Polonica Nova.

Najczęściej czytane:

Zrozumieć złożoność "Masek" Karola Szymanowskiego. Rozmowa z Pawłem Malinowskim

Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.

Lidia Zielińska dołącza do grona kompozytorów ściśle współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!

Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.

Wyostrz słuch na niestereotypowe słuchowisko Tadeusza Wieleckiego. Premiera albumu JAK BY TO POWIEDZIEĆ (ANA 040)

Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.

Spotkania autorskie podczas 68. edycji "Warszawskiej Jesieni"

Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.

Obraz wielokrotny. Tadeusz Wielecki w rozmowie z Adamem Suprynowiczem

Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Wanda Chmielowska

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.

Ostatni polski romantyk? Tadeusz Baird oczami Rafała Augustyna

Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.


Poland Business Run 2025. Pobiegliśmy!

Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce! 

Kompozytor miesiąca: Paweł Łukaszewski i jego #biurkokompozytora

Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.

Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)

Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.