Aktualności
Instrument Miesiąca: organowe rekomendacje Arkadiusza Bialica
2023-01-18
W akcji Instrument Miesiąca bardzo chcemy oddać głos osobom najmocniej z samym instrumentem związanym, w związku z czym na naszej stronie i w mediach społecznościowych pojawiać się będą specjalne rekomendacje przygotowywane przez instrumentalistów. Do przejrzenia naszego katalogu pod kątem literatury organowej w pierwszej kolejności zaprosiliśmy Arkadiusza Bialica! Zapraszamy do zapoznania się z wybraną przez niego listą utworów.
Gorąco rekomenduję następujące utwory na organy solo oraz z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej:
Władysław Żeleński, 25 preludiów op. 38 na organy
– to znakomity zbiór utworów dla osób rozpoczynających swoją przygodę z organami. Władysław Żeleński znany z wielkich dzieł symfoniczno-operowych, takich jak opera Janek czy Uwertura charakterystyczna W Tatrach napisał ten cykl miniatur organowych z myślą o młodych organistach uczących się dopiero dbałości o piękne legato oraz prowadzenia muzycznej frazy. Nigdy nie zapomnę moich początków nauki gry na organach w klasie profesora Jacka Kuliga, który na tych właśnie utworach w sali organowej Państwowej Szkole Muzycznej im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie uczył mnie podstaw warsztatu organowego.
Felix Mendelssohn-Bartholdy, VI Sonata na organy
– Zafascynowany twórczością Johanna Sebastiana Bacha Felix Mendelssohn-Bartholdy był także wybitnym wirtuozem organów, cenionym także jako improwizator. VI Sonata powstała najprawdopodobniej jako spontaniczna improwizacja, która później została zapisana i wydana jako ostatnia z cyklu sześciu sonat organowych. Tym samym Mendelssohn dał nowe życie formie sonatowej, która w romantycznej odsłonie przybierała najróżniejsze oblicza. Otwierający sonatę chorał Vater unser im Himmereich, czyli Ojcze nasz, który jesteś w niebie potraktowany jest jako temat, po którym następują kolejne wariacje, dzięki czemu możemy pokazać różne kombinacje głosów organowych, od delikatnego piano do organo pleno, czyli pełnego brzmienia organów. Jest to jeden z tych utworów, które idealnie nadają się do programu koncertu inaugurującego nowo powstałe organy.
Andrzej Krzanowski, Relief III na organy
– W programach koncertowych staram się umieszczać utwory kompozytorów polskich. Relief III Andrzeja Krzanowskiego to doskonały przykład utworu niebanalnego, pozwalającego na pokazanie nieoczywistych kombinacji brzmieniowych organów. Bardzo miło wspominam też nagranie tego utworu dla wydawnictwa ANAKLASIS w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Świetna przygoda!
Wojciech Widłak Wziemięwzięcie na orkiestrę symfoniczną i organy
– to utwór, z którym mam wyjątkowe wspomnienia. Praca nad nim oraz jego prawykonanie, które odbyło się w Filharmonii Krakowskiej z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie pod batutą Wojciecha Czepiela były dla mnie niezwykle inspirujące. Utwór ten został także doskonale przyjęty na festiwalu „Warszawska Jesień”, gdzie podczas koncertu inauguracyjnego 51. edycję festiwalu wystąpiłem z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Krzysztofa Urbańskiego.
Aleksander Glinkowski Aisthesis na organy i orkiestrę
– Bardzo wysoko cenię twórczość tego kompozytora. Jego język muzyczny, który jest zapewne sumą doświadczeń zdobytych podczas studiów pod kierunkiem Bolesława Szabelskiego oraz Iannisa Xenakisa, jest wyjątkowo wciągający i pełen energii. Pracuję obecnie nad jego niewydaną jeszcze Sonatą na organy i jestem zafascynowany oryginalnością pomysłów i klarownością formy.
Organista Arkadiusz Bialic poleca literaturę organową dostępną w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
Paweł Łukaszewski Koncert na organy i orkiestrę smyczkową
– Nie jest łatwym wyzwaniem napisanie utworu na tak skomplikowany instrument jak organy. Jeszcze trudniejszym wyzwaniem jest skomponowanie koncertu na organy i orkiestrę, który wciągnie publiczność od pierwszych akordów, jak ma to miejsce w przypadku Koncertu organowego Francisa Poulenca czy Alfredo Caselli. Ta sztuka udała się Pawłowi Łukaszewskiemu, a jego utwór kontynuuje najlepsze tradycje polskich koncertów organowych m.in. Mieczysława Surzyńskiego czy Tadeusza Machla. Być może powstanie w ostatnim czasie imponujących organów w salach koncertowych Narodowego Forum Muzyki oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach będzie okazją do szerszej prezentacji utworów na organy z towarzyszeniem orkiestry również autorstwa polskich kompozytorów, co miałoby doniosłe znaczenie dla rozwoju polskiej kultury organowej.
Przedstawione publikacje pochodzą z katalogu wydawniczego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Dostępne są do kupienia w stacjonarnej i internetowej księgarni PWM, jako materiały wypożyczeniowe oraz publikacje na żądanie. W poszukiwaniu innych pozycji organowych zachęcamy do odwiedzenia zakładki Organy w naszej e-księgarni.
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.