Aktualności
Instrument miesiąca: orkiestrowe rekomendacje Alexandra Humali
2023-09-26
We wrześniu, na początku kolejnego sezonu artystycznego, celebrujemy instrument zbiorowy, jakim jest orkiestra. Do sięgnięcia w głąb katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i wyboru interesujących pozycji wielkoobsadowych zaprosiliśmy Alexandra Humalę, który pełni obecnie funkcję Dyrektora Artystycznego Filharmonii Krakowskiej.
Karol Szymanowski – II Symfonia B-dur, op. 19
Tak się złożyło, że pierwszą partyturą, którą kupiłem za własne pieniądze na początku 2001 roku w Warszawie, była partytura II Symfonii Karola Szymanowskiego. Nie wiem, dlaczego mając osiemnaście lat kupiłem właśnie ją. Wtedy dopiero zaczynałem czytać orkiestrowe partytury i wydaje mi się, że sam zapis tej symfonii zachwycił mnie gęstością zapisu nutowego, nietypowym dla symfonii układem, nieznanymi mi wówczas instrumentami. W każdym razie byłem bardzo ciekaw tej partytury i dlatego ją kupiłem. Los sprawił, że w 2021 roku, dwadzieścia lat później, poprowadziłem Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej podczas wykonania tej symfonii w jej pierwotnej wersji po raz pierwszy po stu latach. Wspólnie dokonaliśmy też pierwszego w historii nagrania utworu w tej wersji.
Karol Szymanowski – Stabat Mater na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę, op. 53
W 2005 roku na III Międzynarodowym Turnieju Dyrygentury Chóralnej „W stronę polifonii” we Wrocławiu zostałem wyróżniony dyplomem im. Zbigniewa Urbańskiego za najlepsze wykonanie Pieśni Kurpiowskich Karola Szymanowskiego, który ufundowała jego córka, a zarazem przewodniczącą jury tego konkursu Zofia Urbańska-Krasnodębska. Otrzymałem także partyturę Stabat Mater Szymanowskiego i zakochałem się w tym dziele. Marzyłem, by ten utwór wykonać. Dopiero 23 lutego 2022 roku moje marzenie się spełniło dzięki orkiestrze, chórowi i solistom Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Następnego dnia nasz świat znowu się okrutnie zmienił….

Aleksander Humala, fot. Natalia Sprynca
Grażyna Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową
Wykonywać muzykę Grażyny Bacewicz i jej słuchać jest wielkim szczęściem. Zarówno Koncert na orkiestrę smyczkową, jak i cała jej kompozytorska twórczość są genialne i ponadczasowe.
Bardzo lubię i cenię twórczość Wojciecha Kilara, Krzesanego szczególnie. Darzę go dużym sentymentem. To właśnie w tym utworze prowadziłem Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach podczas uroczystego otwarcia jej nowej siedziby przy placu Wojciecha Kilara właśnie. Był to jeden z moich pierwszych występów z NOSPR-em.
Stanisław Skrowaczewski – Uwertura 1947 na orkiestrę symfoniczną
Niezwykła jest postać Stanisława Skrowaczewskiego, dyrygenta, kompozytora, muzyka. Miałem wielkie szczęście być jego asystentem w 2015 i 2016 roku. W roku 100. rocznicy urodzin Artysty chciałbym zwrócić uwagę właśnie na jego Uwerturę 1947 na orkiestrę symfoniczną, znajdującą się w katalogu PWM.
Joanna Wnuk-Nazarowa – Il tempo passa. Passacaglia na wielką orkiestrę symfoniczną
Utwór został dedykowany Elżbiecie Pendereckiej. Jest hymnem miłości i wsparcia dla bardzo bliskiej przyjaciółki, przeżywającej najtrudniejszy czas po śmierci swojego męża, wielkiego Krzysztofa Pendereckiego. Kompozycję prawykonała Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Krakowskiej pod moją dyrekcją w swojej siedzibie 19 listopada 2022 roku.
Najczęściej czytane:
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.