Aktualności
Koniec roku z prawykonaniami utworów z katalogu PWM
2023-11-30
Grudzień przynosi obfitość i różnorodność prawykonań dzieł kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmią utwory skomponowane na tradycyjne składy instrumentalne, jak i te mniej oczywiste, prowadzące do szukania nowych konfiguracji, współbrzmień i rozwiązań.
Pawła Łukaszewskiego refleksja nad wiarą
W nastrój i refleksję nad historią oraz tradycją wiary chrześcijańskiej, szczególnie istotnej w świetle zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, wprowadzi nas najnowsza kompozycja Pawła Łukaszewskiego, będąca ekumeniczną modlitwą o jedność chrześcijan. Tekst kompozycji zatytułowanej ICHTHYS kompozytor napisał w języku łacińskim w formie quasi-litanii. Autor wymienia w niej szesnaście wyznań utworzonych na przestrzeni kilkuset lat, które łączy sakrament chrztu. W utworze odnajdziemy szereg zwrotów retorycznych, zaczerpniętych m.in. ze staropolskiej kolędy Nuż my dziś krześcijani pochodzącej z "Kancjonału Staniąteckiego" (1586), czyli kolekcji rękopisów zawierających opracowania pieśni religijnych, przechowywanej w Opactwie Mniszek Benedyktynek w Staniątkach, czy nawiązujących do encykliki "Ut unum sint" Jana Pawła II. ICHTHYS na chór mieszany i akordeon po raz pierwszy zabrzmi w Białymstoku 1 grudnia o godz. 19:00, a wykona go Maciej Frąckiewicz – jeden z czołowych polskich akordeonistów oraz Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Violetty Bieleckiej. Bilety dostępne są na stronie Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Kameralnie z Joanną Wnuk-Nazarową i Hanną Kulenty
Usłyszymy także nowe dzieła dwóch wybitnych kompozytorek związanych z naszą Oficyną. Już 3 grudnia w Katowicach zabrzmi II Kwintet smyczkowy pamięci Krzysztofa Pendereckiego skomponowany przez Joannę Wnuk-Nazarową. Utwór, który wykona Kwartet Śląski z udziałem kontrabasisty Jana Kotuli, jest hołdem kompozytorki dla zmarłego przed trzema laty mistrza. Artystka studiowała pod jego kierunkiem w Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie od 1970 roku i – jak wspominała w jednym z wywiadów – jego twórczość fascynowała ją jeszcze jako nastolatkę. Z programem koncertu można zapoznać się na stronie NOSPR.

Z Katowic przeniesiemy się do Wrocławia, gdzie w Narodowym Forum Muzyki zabrzmi 7 grudnia I Kwartet smyczkowy A song for string quartet Hanny Kulenty. Ten młodzieńczy utwór kompozytorki, napisany w 1984 roku, jest pierwszym z sześciu kwartetów smyczkowych stworzonych w ciągu trzydziestu lat, które ukazują ewolucję języka muzycznego kompozytorki, jej spojrzenia na problemy formy, czasu, przestrzeni i brzmienia. Utwór wykona Lutosławski Quartet, który dołącza do grona tak znakomitych zespołów kameralnych, jak m.in. Kronos Quartet, czy Kwartet Śląski, które premierowo wykonywały późniejsze utwory Hanny Kulenty przynależące do tego gatunku. Bilety na koncert można nabyć za pośrednictwem strony NFM.

Album rodzinny Jerzego Kornowicza w Ukrainie
Dzieciństwo to czas, kiedy przebywamy w kilku światach naraz – pewnie najmniej w tym realnym, bo nie mamy o nim pojęcia – opowiadał Jerzy Kornowicz przed prawykonaniem w marcu tego roku swojej opery dla dzieci na sopran, kontratenor, orkiestrę smyczkową i projekcję wideo pt. Album rodzinny. Dzięki współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Instytutu Adama Mickiewicza, Ukraińskiej Filharmonii Narodowej w Kijowie i Lwowskiej Filharmonii Narodowej dzieło to po raz pierwszy zostanie wykonane w języku ukraińskim. Autorką przekładu literackiego jest młoda, obiecująca tłumaczka ze Lwowa, Tetiana Korotun. Opera zostanie wykonana dwukrotnie: 8 grudnia w Kijowie i 10 grudnia we Lwowie. Więcej informacji na stronie Ukraińskiej Filharmonii Narodowej w Kijowie.

Marcin Stańczyk o tym, czego już nie ma i Rewolucje Alka Nowaka
Nowa kompozycja Marcina Stańczyka może zaskoczyć słuchaczy, którzy wybiorą się na V Świąteczny Festiwal ART MINTAKA do Bydgoszczy (8-10 grudnia, Muzeum Okręgowe im. L. Wyczółkowskiego). Quatre chants sur ce qui n'existe plus to cztery pieśni skomponowane na flet (flet altowy), tubę, gitarę klasyczną, wiolonczelę i taśmę, dla których ideą przewodnią stało się poczucie straty lub braku. Rozpędzony świat stawia przed nami coraz to wyzwania. Nie zmienia się tylko jedno – wymóg bycia „na czasie”. Ten szantaż aktualności okupiony jest zwykle oszołomieniem, dezorientacją, a często także dojmującym poczuciem braku – kompozytor wyjaśnia w komentarzu zawartym w partyturze. Wykonanie utworu powierzono Agnieszce Bartoszewicz (flety), Marcinowi Chilińskiemu (gitara), Gustawowi Bafeltowskiemu (wiolonczela) i Robertowi Bartoszewiczowi (tuba).

W ostatnich latach Aleksander Nowak najchętniej realizował się w dziełach operowych i dramacie muzycznym, podejmując współpracę ze współczesnymi pisarzami, jak Olga Tokarczuk, Szczepan Twardoch, Radek Rak i Marcin Wicha. Końcówka roku przyniesie jednak jego dwa utwory instrumentalne. Pierwszy z nich to kameralny duet na flet i tubę, który zabrzmi 10 grudnia w Bydgoszczy, również podczas V Świątecznego Festiwalu ART MINTAKA. - Szybko zaczęło mi się to wydawać połączeniem oczywistym i nawet jedynym możliwym w tej sytuacji. Wyobrażenia współbrzmień przychodzą łatwo, nieco gorzej z przekonującą formą, ale tu z kolei pozostające z tyłu głowy wyobrażenie obracających się okręgów jest pomocne i w jakimś stopniu generatywne. – pisze o Rewolucjach kompozytor. - Flet krąży wokół tuby, potem tuba wokół fletu. A potem następuje zmiana, po czym powrót. I tak się to toczy i układa. Mogłoby bez początku i bez końca. Kompozycję wykonają Agnieszka i Robert Bartoszewicz. Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe jest bezpłatny. W programie również kompozycje m.in. Hanny Kulenty, Zbigniewa Bargielskiego i wielu innych współczesnych, niemniej interesujących kompozytorów.

Kilka dni później w Filharmonii Śląskiej po raz pierwszy zabrzmi także Concerto per mezzo Alka Nowaka. Będzie to znakomita okazja, by docenić zarówno kunszt solisty, jego wrażliwość i umiejętności techniczne, jak i bogate brzmienie całego zespołu orkiestrowego. Tego wieczoru wystąpią: pianista Piotr Sałajczyk i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod kierunkiem Yaroslava Shemeta. Bilety dostępne na stronie Organizatora.

Zygmunt Krauze grany w Rumunii
Grudzień z prawykonaniami zakończymy Requiem: Introitus i Kyrie Zygmunta Krauze. Utwór zabrzmi 16 grudnia w Rumunii w ramach zamówionego przez Filharmonię Banatul w Timisoarze dzieła, napisanego przez siedmiu kompozytorów z siedmiu byłych krajów komunistycznych, które podobnie jak Rumunia przeszły rewolucje w 1989 roku. Koncert z udziałem solistów: Luizy Fatyol (sopran), Martyny Antonie (mezzosopran), Mariusa Budoiu (tenor), Adriana Smpetrean (bas), a także Orkiestry Symfonicznej „Ion Românu” i Chóru Filharmonii Banatul pod batutą Gabriela Bebeselea jest ostatnim tak znaczącym wydarzeniem dla Timisoary, jako Europejskiej Stolicy Kultury 2023. Więcej informacji znajduje się na stronie Filharmonii Banatul.

Najczęściej czytane:
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.