Aktualności
Koniec roku z prawykonaniami utworów z katalogu PWM
2023-11-30
Grudzień przynosi obfitość i różnorodność prawykonań dzieł kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmią utwory skomponowane na tradycyjne składy instrumentalne, jak i te mniej oczywiste, prowadzące do szukania nowych konfiguracji, współbrzmień i rozwiązań.
Pawła Łukaszewskiego refleksja nad wiarą
W nastrój i refleksję nad historią oraz tradycją wiary chrześcijańskiej, szczególnie istotnej w świetle zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, wprowadzi nas najnowsza kompozycja Pawła Łukaszewskiego, będąca ekumeniczną modlitwą o jedność chrześcijan. Tekst kompozycji zatytułowanej ICHTHYS kompozytor napisał w języku łacińskim w formie quasi-litanii. Autor wymienia w niej szesnaście wyznań utworzonych na przestrzeni kilkuset lat, które łączy sakrament chrztu. W utworze odnajdziemy szereg zwrotów retorycznych, zaczerpniętych m.in. ze staropolskiej kolędy Nuż my dziś krześcijani pochodzącej z "Kancjonału Staniąteckiego" (1586), czyli kolekcji rękopisów zawierających opracowania pieśni religijnych, przechowywanej w Opactwie Mniszek Benedyktynek w Staniątkach, czy nawiązujących do encykliki "Ut unum sint" Jana Pawła II. ICHTHYS na chór mieszany i akordeon po raz pierwszy zabrzmi w Białymstoku 1 grudnia o godz. 19:00, a wykona go Maciej Frąckiewicz – jeden z czołowych polskich akordeonistów oraz Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Violetty Bieleckiej. Bilety dostępne są na stronie Opery i Filharmonii Podlaskiej.
Kameralnie z Joanną Wnuk-Nazarową i Hanną Kulenty
Usłyszymy także nowe dzieła dwóch wybitnych kompozytorek związanych z naszą Oficyną. Już 3 grudnia w Katowicach zabrzmi II Kwintet smyczkowy pamięci Krzysztofa Pendereckiego skomponowany przez Joannę Wnuk-Nazarową. Utwór, który wykona Kwartet Śląski z udziałem kontrabasisty Jana Kotuli, jest hołdem kompozytorki dla zmarłego przed trzema laty mistrza. Artystka studiowała pod jego kierunkiem w Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie od 1970 roku i – jak wspominała w jednym z wywiadów – jego twórczość fascynowała ją jeszcze jako nastolatkę. Z programem koncertu można zapoznać się na stronie NOSPR.
Z Katowic przeniesiemy się do Wrocławia, gdzie w Narodowym Forum Muzyki zabrzmi 7 grudnia I Kwartet smyczkowy A song for string quartet Hanny Kulenty. Ten młodzieńczy utwór kompozytorki, napisany w 1984 roku, jest pierwszym z sześciu kwartetów smyczkowych stworzonych w ciągu trzydziestu lat, które ukazują ewolucję języka muzycznego kompozytorki, jej spojrzenia na problemy formy, czasu, przestrzeni i brzmienia. Utwór wykona Lutosławski Quartet, który dołącza do grona tak znakomitych zespołów kameralnych, jak m.in. Kronos Quartet, czy Kwartet Śląski, które premierowo wykonywały późniejsze utwory Hanny Kulenty przynależące do tego gatunku. Bilety na koncert można nabyć za pośrednictwem strony NFM.
Album rodzinny Jerzego Kornowicza w Ukrainie
Dzieciństwo to czas, kiedy przebywamy w kilku światach naraz – pewnie najmniej w tym realnym, bo nie mamy o nim pojęcia – opowiadał Jerzy Kornowicz przed prawykonaniem w marcu tego roku swojej opery dla dzieci na sopran, kontratenor, orkiestrę smyczkową i projekcję wideo pt. Album rodzinny. Dzięki współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Instytutu Adama Mickiewicza, Ukraińskiej Filharmonii Narodowej w Kijowie i Lwowskiej Filharmonii Narodowej dzieło to po raz pierwszy zostanie wykonane w języku ukraińskim. Autorką przekładu literackiego jest młoda, obiecująca tłumaczka ze Lwowa, Tetiana Korotun. Opera zostanie wykonana dwukrotnie: 8 grudnia w Kijowie i 10 grudnia we Lwowie. Więcej informacji na stronie Ukraińskiej Filharmonii Narodowej w Kijowie.
Marcin Stańczyk o tym, czego już nie ma i Rewolucje Alka Nowaka
Nowa kompozycja Marcina Stańczyka może zaskoczyć słuchaczy, którzy wybiorą się na V Świąteczny Festiwal ART MINTAKA do Bydgoszczy (8-10 grudnia, Muzeum Okręgowe im. L. Wyczółkowskiego). Quatre chants sur ce qui n'existe plus to cztery pieśni skomponowane na flet (flet altowy), tubę, gitarę klasyczną, wiolonczelę i taśmę, dla których ideą przewodnią stało się poczucie straty lub braku. Rozpędzony świat stawia przed nami coraz to wyzwania. Nie zmienia się tylko jedno – wymóg bycia „na czasie”. Ten szantaż aktualności okupiony jest zwykle oszołomieniem, dezorientacją, a często także dojmującym poczuciem braku – kompozytor wyjaśnia w komentarzu zawartym w partyturze. Wykonanie utworu powierzono Agnieszce Bartoszewicz (flety), Marcinowi Chilińskiemu (gitara), Gustawowi Bafeltowskiemu (wiolonczela) i Robertowi Bartoszewiczowi (tuba).
W ostatnich latach Aleksander Nowak najchętniej realizował się w dziełach operowych i dramacie muzycznym, podejmując współpracę ze współczesnymi pisarzami, jak Olga Tokarczuk, Szczepan Twardoch, Radek Rak i Marcin Wicha. Końcówka roku przyniesie jednak jego dwa utwory instrumentalne. Pierwszy z nich to kameralny duet na flet i tubę, który zabrzmi 10 grudnia w Bydgoszczy, również podczas V Świątecznego Festiwalu ART MINTAKA. - Szybko zaczęło mi się to wydawać połączeniem oczywistym i nawet jedynym możliwym w tej sytuacji. Wyobrażenia współbrzmień przychodzą łatwo, nieco gorzej z przekonującą formą, ale tu z kolei pozostające z tyłu głowy wyobrażenie obracających się okręgów jest pomocne i w jakimś stopniu generatywne. – pisze o Rewolucjach kompozytor. - Flet krąży wokół tuby, potem tuba wokół fletu. A potem następuje zmiana, po czym powrót. I tak się to toczy i układa. Mogłoby bez początku i bez końca. Kompozycję wykonają Agnieszka i Robert Bartoszewicz. Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe jest bezpłatny. W programie również kompozycje m.in. Hanny Kulenty, Zbigniewa Bargielskiego i wielu innych współczesnych, niemniej interesujących kompozytorów.
Kilka dni później w Filharmonii Śląskiej po raz pierwszy zabrzmi także Concerto per mezzo Alka Nowaka. Będzie to znakomita okazja, by docenić zarówno kunszt solisty, jego wrażliwość i umiejętności techniczne, jak i bogate brzmienie całego zespołu orkiestrowego. Tego wieczoru wystąpią: pianista Piotr Sałajczyk i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod kierunkiem Yaroslava Shemeta. Bilety dostępne na stronie Organizatora.
Zygmunt Krauze grany w Rumunii
Grudzień z prawykonaniami zakończymy Requiem: Introitus i Kyrie Zygmunta Krauze. Utwór zabrzmi 16 grudnia w Rumunii w ramach zamówionego przez Filharmonię Banatul w Timisoarze dzieła, napisanego przez siedmiu kompozytorów z siedmiu byłych krajów komunistycznych, które podobnie jak Rumunia przeszły rewolucje w 1989 roku. Koncert z udziałem solistów: Luizy Fatyol (sopran), Martyny Antonie (mezzosopran), Mariusa Budoiu (tenor), Adriana Smpetrean (bas), a także Orkiestry Symfonicznej „Ion Românu” i Chóru Filharmonii Banatul pod batutą Gabriela Bebeselea jest ostatnim tak znaczącym wydarzeniem dla Timisoary, jako Europejskiej Stolicy Kultury 2023. Więcej informacji znajduje się na stronie Filharmonii Banatul.
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.