Aktualności
Instrument miesiąca: obojowe rekomendacje Arkadiusza Krupy
2024-02-20
Wybór trudny, ale nie niemożliwy. Oto 5 utworów, które Arkadiusz Krupa, pierwszy oboista orkiestry Sinfonia Varsovia oraz wykładowca UMFC szczególnie poleca zarówno adeptom, jak i dojrzałym muzykom, którzy chcieliby uatrakcyjnić swój repertuar.
Z wielu znakomitych utworów na obój wydanych przez PWM, trudno wybrać kilka najciekawszych, gdyż wszystkie w mojej ocenie są bardzo wartościowe. Wybrałem pięć utworów skierowanych do oboistów o różnym stopniu zaawansowania, z którymi na przestrzeni lat mam osobiście wiele miłych doświadczeń, zarówno jako wykonawca, jak i pedagog.
Paweł Łukaszewski, Trinity Concertino na obój i fortepian
Piękny, pełen zadumy, elementów medytacyjnych, pięknej harmonii, motoryki przeplatanej lirycznymi fragmentami utwór skomponowany przez jednego z moich ulubionych współczesnych kompozytorów. Jego kompozycje natchnione są nurtem sakralnym, nadającym niezwykłą głębię. Miałem zaszczyt i okazję nagrać Trinity Concertino z orkiestrą i muszę przyznać, że interpretacyjnie utwór wymaga dojrzałości muzycznej. Polecam go więc studentom i oboistom o większym doświadczeniu. Utwór został wydany przez PWM w wersji na obój i fortepian, co umożliwia poznanie i prezentowanie go bez konieczności angażowania orkiestry.
Witold Lutosławski, Epitafium na obój i fortepian
Sztandarowy utwór w literaturze oboistów na całym świecie. Ważna pozycja również w dorobku samego kompozytora, niestety często nieumiejętnie interpretowana, zwłaszcza przez młodych adeptów sztuki. Dokładność, z jaką kompozytor określił artykulację, dynamikę, tempa poszczególnych fragmentów, jednocześnie pozostawiając fragmenty niemal aleatoryczne, sprawiają trudności wielu oboistom, choć sam utwór nie jest technicznie skomplikowany. Miałem osobiście ogromny zaszczyt wykonać Epitafium wiele lat temu przed samym Mistrzem podczas „Koncertu Roku” w Warszawie, dlatego też z przymrużeniem oka uzurpuję sobie prawo do wyrażania uwag dotyczących interpretacji, która zostawia wykonawcy wiele miejsca na wyrażenie samego siebie, jednak w wyraźnie określonych przez kompozytora ramach.
Grażyna Bacewicz, Sonatina na obój i fortepian
Sonatina była jedną z pozycji na Międzynarodowym Konkursie Oboistów i Fagocistów w Łodzi i mam wrażenie, iż od tego momentu ten uroczy, przewrotny w swym charakterze utwór z melancholijną wolną częścią jest częściej wykonywany. Jest bardzo ciekawą i dobrze przyjmowaną przez publiczność kompozycją o klasycznej formie. Skala jej technicznych trudności pozwala na wykonywanie jej już w drugim stopniu szkoły muzycznej. Wolną cześć nie jest łatwo zagrać młodym wykonawcom w podanym przez wydawnictwo tempie, ale uważam, iż w szybszym tempie cześć ta nie traci swego uroku, jeśli będzie wykonana w odpowiednim charakterze.
Arkadiusz Krupa z grupą uczestników Zimowej Akademii Muzyki 2024 w Europejskim Centrum Muzyki K. Pendereckiego w Lusławicach, fot. prywatne archiwum A. Krupy
Józef Świder, Andante na obój i fortepian
Jednoczęściowa miniatura o estetyce neoromantycznej z piękną kantyleną, odnaleziona i wydana już po śmierci kompozytora, pochodzi ze wczesnej jego twórczości. Utwór polecam wszystkim oboistom od najmłodszych do dojrzałych artystów, którzy mogą uzupełniać swe recitale tą krótką, ale jakże uroczą kompozycją. Pomimo iż wydany materiał nutowy pozbawiony jest zróżnicowanej artykulacji w partii oboju, to można interpretować go w wokalnej stylistyce, dodając legata, aby uszlachetnić charakter jego pięknych fraz.
Antologia Muzyki Współczesnej na obój solo
To zbiór niezwykle interesujących utworów wybitnych polskich kompozytorów, które stawiają wykonawcom poprzeczkę wysoko zarówno pod względem interpretacyjnym, jak i technicznym, dlatego uważam, iż są przeznaczone dla studentów oraz profesjonalistów. Stanowią świetną pozycję repertuarową do konkursów obojowych czy recitali.
Większość utworów wydanych przez PWM miałem okazję grywać lub nagrywać w tym, oprócz powyżej wymienionych, podwójny koncert Lutosławskiego, Bogusławskiego koncert na obój i orkiestrę, kompozycje Szalonka i wiele innych. Nie wyobrażam sobie, aby polscy oboiści nie znali polskich kompozycji na obój, nie próbowali ich wykonywać. Promocja polskiej kultury to zarówno nasz wspólny zaszczyt, jak i obowiązek, dlatego gorąco namawiam do poznawania oraz poszerzania naszego rodzimego repertuaru, wspaniale wydanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.