Aktualności
Instrument miesiąca: puzonowe rekomendacje Mateusza Konopki
2024-06-27
Mateusz Konopka, pedagog i puzonista, na stałe związany z Filharmonią Śląska im. H. M. Góreckiego, Orkiestrą Muzyki Nowej oraz Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. W. Kilara, współpracujący m.in. z takimi renomowanymi orkiestrami jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonietta Cracovia czy AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, przygotował dla nas rekomendacje pięciu publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które warto sięgnąć, grając na puzonie.
Wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, lecz również m.in. kompozycje Kazimierza Serockiego, które każdy puzonista powinien mieć w swoim repertuarze oraz utwory, które weszły do kanonu światowego repertuaru puzonowego.
Kazimierz Serocki, Sonatina na puzon i fortepian
Wspaniała kompozycja Kazimierza Serockiego, którą każdy puzonista powinien mieć w swoim repertuarze. Doskonale sprawdzi się na etapie kształcenia (posiada trudności wykonawcze, z którymi młodzi adepci chętnie się mierzą rozwijając swój warsztat wykonawczy) oraz jako utwór koncertowy. Podkreślić należy równoważną partię fortepianu, bez której Sonatina nie weszłaby na stałe do kanonu światowego repertuaru puzonowego.
Feliks Kwiatkowski, Nowa szkoła na puzon
Szkoła, od której zacząłem prawdziwą naukę gry na puzonie. Doskonale pamiętam, jak mój nauczyciel prof. Paweł Waloszczyk (wybitny pedagog, który wykształcił wielu puzonistów i tubistów obecnie koncertujących w najlepszych orkiestrach na całym świecie) nie „odpuszczał” ani jednego źle zagranego dźwięku. Dzięki takiej szkole poznałem, co znaczy profesjonalizm w grze na instrumencie dętym.
Józef Nowakowski, Concertino na puzon i fortepian
Kolejna kompozycja polskiego kompozytora, która na stałe weszła do repertuaru puzonistów, zwłaszcza w naszym kraju. Doskonale rozwijająca warsztat gry, muzykalność i kondycję. Dzieło ma charakter tematu z wariacjami ze wstępem, kilkoma recytatywami oraz brawurowym, pasażowym zakończeniem. Różnorodny charakter sprawia przyjemność wykonawczą, co bezpośrednio przekłada się na pozytywny odbiór Concertina.
fot. Mateusz Konopka
Karol Kurpiński, Cavatina na trąbkę (lub puzon) i fortepian
Cavatina to utwór bardzo melodyjny, dzięki czemu chętnie jest wykonywany przez uczniów szkół muzycznych I i II stopnia w zależności od poziomu ich rozwoju. Kompozycja jest przeznaczona zarówno dla trębaczy, jak i puzonistów i prezentuje różne niuanse wykonawcze na każdym z tych instrumentów. Karol Kurpiński sięga do rytmów szesnastkowych oraz triolowych, które doskonale rozwijają wykonawstwo właśnie w tym zakresie. Utwór doskonale sprawdza się w edukacji muzycznej.
Kazimierz Serocki, Koncert na puzon i orkiestrę
Czteroczęściowy Koncert na puzon Kazimierza Serockiego to dzieło doskonale prezentujące praktycznie wszystkie możliwości wykonawcze puzonisty. Znajdziemy tu tryle, charakterystyczne dla kompozytora skoki interwałowe, ekspresyjność, wykorzystanie pełnej skali instrumentu, pasaże i wiele barw puzonu. Jest to kolejna kompozycja polskiego kompozytora na puzon, która począwszy od premiery w 1954 roku w wykonaniu Juliusza Petrachowicza i orkiestry Filharmonii Warszawskiej pod dyrekcją Witolda Rowickiego, na stałe weszła do światowego repertuaru puzonowego.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.