Aktualności
Instrument miesiąca: altówkowe rekomendacje Katarzyny Budnik
2024-08-27
Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.
Wojciech Gawroński, Sonata A- dur op.22 na altówkę i fortepian
To pierwsza w polskiej literaturze muzycznej sonata na altówkę i fortepian. Choć dość konserwatywna formalnie, pokazuje melodyczną i harmoniczną inwencję twórcy. Jednym z wyzwań jest tu zachowanie właściwej równowagi między instrumentami. Ze względu na częste operowanie środkowym rejestrem, partia altówki może być łatwo „przykryta” bogatą fakturalnie partią fortepianu. Taka sytuacja wymaga czujności, doskonałego zgrania i wzajemnego słuchania się wykonawców. Utwór ten jest mi szczególnie bliski, ponieważ miałam okazję wielokrotnie wykonywać go podczas recitali, a wraz z pianistą Grzegorzem Manią dokonaliśmy jego nagrania, które znalazło się na płycie „Sonatas and Fantasies”, wydanej w 2023 roku przez SPMK Records.
Carl (Phillip) Stamitz, I Koncert D-dur na altówkę i orkiestrę
To niezwykle ciekawy utwór z epoki klasycyzmu, ukazujący zarówno walory techniczne, jak i liryczne altówki. Bogactwo harmonii, wyraziste melodie oraz wirtuozowskie przebiegi pasażowe sprawiają, że dzieło to jest niezwykle porywające. Stanowi ono również doskonały pokaz umiejętności instrumentalnych wykonawcy. To utwór, który bardzo często pojawia się w programach największych konkursów muzycznych oraz podczas przesłuchań do orkiestr. W wydaniu przygotowanym przez PWM znajduje się wiele ciekawych rozwiązań, dotyczących zarówno palcowania, jak i smyczkowania.
Jest to zbiór etiud napisanych w oryginale na skrzypce, które mają na celu rozwinięcie i kształtowanie techniki gry. Stanowią one niezwykle cenną pozycję w literaturze pedagogicznej, znakomicie wspomagając doskonalenie zarówno techniki lewej ręki, jak i gry smyczkiem. W swojej pracy dydaktycznej wykorzystuję wiele utworów ze zbioru Rodolpha Kreutzera do korekty i uelastyczniania aparatu gry. Ponadto uważam, iż włączenie rekomendowanych przeze mnie etiud do codziennego ćwiczenia w znacznym stopniu wpłynie na budowanie prawidłowej techniki instrumentalnej.
Grażyna Bacewicz, Koncert na altówkę i orkiestrę
Jest to niezwykle ciekawe, sonorystyczne dzieło, które ukazuje bogactwo barw oraz możliwości brzmieniowych i technicznych altówki. Kompozytorka, wykorzystując ciemną, nosową, przygaszoną barwę wioli uzyskała nostalgiczny i tajemniczy nastrój, który uwypukla głębokie emocje. Utwór ten jest bardzo wymagający zarówno dla solisty, jak i orkiestry. Moim zdaniem Koncert altówkowy wybitnej polskiej kompozytorki wciąż pojawia się zbyt rzadko w programach koncertowych.
Władysław Żeleński, Berceuse op. 23 na skrzypce (altówkę) i fortepian
Polecam zapoznanie się z bardzo piękną, opartą na ciekawej harmonice miniaturą Władysława Żeleńskiego – Berceuse, którą miałam przyjemność edytować. Jest to oparty na dialogu dwóch instrumentów bardzo krótki utwór, który stanowi ciekawą pozycję w programach recitali.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Katarzynę Budnik usłyszycie na albumie ARCHIPELAG – MACIEJ ZIELIŃSKI, wydanym przez ANAKLASIS w serii PORTRAITS.
Najczęściej czytane:
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.