Aktualności
WIELKIE DZIEŁA polskiej muzyki współczesnej na EUFONIACH
2024-11-15
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Heroiny muzyki polskiej
Utwory interpretować będą znakomici muzycy: zespoły wokalne i instrumentalne oraz soliści i aktorzy. Jubileusz Joanny Wnuk-Nazarowej, kompozytorki związanej z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, stanie się pretekstem do głębszego zanurzenia się w twórczość kobiet-kompozytorek, od Grażyny Bacewicz po Hannę Kulenty, której Mémoire de Mémoire zostanie wykonane w Polsce po raz pierwszy. Na koncert Heroiny muzyki polskiej zapraszamy do POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich 16 listopada o godz. 19.00. Wystąpi Piotr Majoor (trąbka), Adrian Gryciuk (puzon basowy), Mariusz Pędziałek (obój), Sinfonietta Cracovia pod kierownictwem Katarzyny Tomali-Jedynak. Współorganizatorem koncertu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Kobiety w polskiej muzyce to głos równie osobny, co wyrazisty. Na twórczość polskich kobiet-kompozytorek zwróciliśmy uwagę w 2021 roku, wydając nakładem ANAKLASIS, w serii SOUNDS, album POLISH HEROINES OF MUSIC. Warto bowiem dostrzec i podkreślić artystyczne dokonania znakomitych kompozytorek współczesnych i ich wybitnych poprzedniczek. Album spotkał się z międzynarodowym uznaniem, zdobywając nagrodę Coup de coeur 2021, przyznawaną przez francuską Académie Charles Cros.
Muzyka konieczna
W ramach festiwalu ponownie zabrzmi Pasja wg św. Marka Pawła Mykietyna, znajdująca się w katalogu dzieł Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Komponując ją Mykietyn włożył przysłowiowy kij w mrowisko. Jednym artystycznym przedsięwzięciem zarówno wpisał się w wielką tradycję pasyjną, jak i dokonał rewolucyjnych przemian we współczesnym pojmowaniu gatunku. Połączył tradycję z techniką sonorystyczną, muzyką konkretną czy rockiem, śpiew klasyczny z naturalnymi odgłosami emocji, melorecytacją, Sprechgesangiem. Tematem utworu jest nie tylko męka Chrystusa (przedstawiona w sposób wcześniej w historii muzyki niespotykany, bo od końca), ale cierpienie jako element egzystencji człowieka.
Muzyczne wizytówki #91 | Paweł Mykietyn opowiada o Pasji wg św. Marka
Dzieło po raz pierwszy wykonano w 2008 roku we Wrocławiu. W kolejnym roku Andrzej Chłopecki, w książce programowej festiwalu „Warszawska Jesień”, pisał o nim: Ten utwór niepokoi. W nadzwyczajny sposób prowokuje do namysłu o nas, o naszej wierze, naszej kondycji, wywołuje pytania natury egzystencjalnej. „Pasja wg św. Marka” na głosy i instrumenty Pawła Mykietyna może stać się dla nas muzycznym dyskursem na temat: Jezus i my. Paweł Mykietyn swym dziełem uderzył w wielki dzwon. Przypuszczam, że jego brzmienie zakołacze i w naszych zmysłach, naszych sercach i naszych myślach.
Podczas festiwalu Eufonie Pasję wg św. Marka wykonają 21 listopada w Filharmonii Narodowej o godz. 19.30 mezzosopranistka Urszula Kryger, Kasia Moś, Magdalena Cielecka, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski Pueri Claromontani oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia. Będzie to pierwsze wykonanie dzieła z akcją sceniczną. Reżyseruje Tomasz Cyz, za choreografię odpowiada Anna Hop, a za reżyserią światła Katarzyna Łuszczyk. Wykonaniu towarzyszyć będą projekcje video Moniki Stolarskiej i Piotra Bontrona.
Baśnie nocy
Z dzieł wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które ulokowały się w programie festiwalu Eufonie, na szczególną uwagę zasługują również: III Symfonia „Pieśni o nocy” i Pieśni księżniczki z baśni op. 18 Karola Szymanowskiego. Utwory łączy nie tylko ich autor, ale i egzotyka, liryzm oraz orientalna aura. 23 listopada w Filharmonii Narodowej, podczas koncertu zatytułowanego „Baśnie nocy” wykonają je: sopranistka Iwona Sobotka, Chór Filharmonii Narodowej oraz Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Michała Klauzy.
Festiwal potrwa do 8 grudnia i obejmie swoim zasięgiem Warszawę, Kraków, Lusławice, Lublin, Katowice i Dębicę. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Najczęściej czytane:
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.