Aktualności
„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego
2024-11-26
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Na estradzie sali koncertowej Filharmonii Śląskiej usłyszymy artystów, którzy uczestniczyli w nagraniu albumów: Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak.Tego wieczoru, pomiędzy pieśniami, zabrzmią także interludia organowe oraz siedmioczęściowa dodekafoniczna Toccata e corale na organy solo w wykonaniu znakomitego organisty Daniela Strządały, która wypełni niemal połowę koncertu
Kompozytor nie stronił od inspiracji lokalnym folklorem i muzyką sakralną, pisał utwory zarówno ujmujące prostotą, jak i niezwykle złożone. W programie koncertu usłyszymy je w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak – zespołu, dla którego Szalonek pisał często i chętnie: Katowicką balladę na chór mieszany i sopran solo, Śląską balladę ludową na sopran solo i chór mieszany a cappella, O Jasiowej Kasi na chór mieszany a cappella i Opolskie na chór mieszany a cappella. W pieśniach tych twórca czerpał z materiału ludowego, na pięcioliniach zapisał echa śląskiej tożsamość, której częścią jest bogata tradycja śpiewacza regionu, w ich partyturach zawarł bogatą harmonię zarówno z elementami modalności, jak i rozszerzonej tonalności. Za sprawą Modlitwy, pierwszej z dwóch pieśni ujętych w Dyptyku I z 1993 roku na szesnastoosobowy chór mieszany przenosi słuchaczy w góry. To właśnie ta kompozycja, wraz z tekstem Kazimierza Józefa Węgrzyna, prowadzi do drugiego nurtu twórczości chóralnej Witolda Szalonka, jakim jest muzyka sakralna. Religijność bowiem zdaje się nierozerwalnie związana ze śląską tożsamością kompozytora – jego przywiązaniem do rodzinnej parafii w Łagiewnikach czy maryjnego sanktuarium w Piekarach Śląskich.
Bilety i szczegółowy program koncertu znajdują się na stronie Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach. Koncert towarzyszy premierze dwóch albumów z pieśniami oraz kompozycjami kameralnymi i wokalno-instrumentalnymi tego nowatorskiego twórcy: PIEŚNI O ŚLĄSKU (ANA 033) i CONNECTIONS (ANA 034), wydanych przez ANAKLASIS. Stanowią one rezultat wieloletniego przedsięwzięcia nagraniowego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego realizowanego z udziałem AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy, Ani Karpowicz, Urszuli Kryger, Tomasza Koniecznego, Joanny Freszel. W nagraniach udział wzięli również Maksymilian Lipień oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”. Albumy zasilaja szeregi niebieskiej serii PORTRAITS od ANAKLASIS, prezentującej twórczość współczesnych kompozytorów polskich XX i XXI wieku w monograficznym ujęciu.
Podczas koncertu będzie można również zakupić najnowsze publikacje Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w tym wydania nutowe utworów Witolda Szalonka ujętych w serii CORO: W Bytomiu miasteczku (pierwszego wokalnego utworu artysty, skomponowanego na początku lat 50.), Dyptyk I na szesnastoosobowy mieszany chór solistów a cappella, czy Miserere na dwunastoosobowy mieszany chór solistów a cappella (utwór napisany w 1997 roku, w ostatnim okresie życia kompozytora, zadedykowany zespołowi „Camerata Silesia”), będący szczególnym testamentem jego twórcy – spadkobiercy europejskiej tradycji w wielu aspektach: filozoficznym, religijnym i muzycznym.
Patroni medialni płyty: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner płyty: Ruch Muzyczny
XII Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „Refren” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. XII Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „Refren” objęte są mecenatem Miasta Katowice, partnerami są: STOART oraz ZAiKS.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.