Aktualności
Prawykonanie monumentalnej Glorii na orkiestrę symfoniczną, chór mieszany i chór dziecięcy Joanny Wnuk-Nazarowej w Krakowie
2025-05-07
W piątek 9 maja o godz. 19.30 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego odbędzie się koncert specjalny, którego program w całości poświęcony jest twórczości kompozytorów polskich: Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Joanny Wnuk-Nazarowej i Fryderyka Chopina.
Wieczór rozpocznie dzieło Krystyny Moszumańskiej-Nazar, kompozytorki związanej przez całą drogę twóczą z Krakowem oraz krakowską uczelnią muzyczną, której była rektorem w okresie ustrojowej transformacji, prywatnie zaś teściowej Joanny Wnuk-Nazarowej. Exodus na orkiestrę i taśmę Moszumańska-Nazar skomponowała w 1966 roku na Międzynarodowy Konkurs dla Kompozytorek w Mannheim, gdzie otrzymała wyróżnienie za ten utwór.
Joanna Wnuk-Nazarowa to postać znacząca dla Krakowa i kultury muzycznej Polski. Jako dyrygentka, kompozytorka i pedagog przez wiele lat związana była ze swą macierzystą uczelnią w tym mieście. W latach 1991-1997 z kolei zapisała się w sposób bezprecedensowy w historii Filharmonii Krakowskiej, dokonując jako dyrektor dzieła jej odbudowy po katastrofalnym w skutkach pożarze z grudnia 1991 roku. Następnie piastowała funkcję kolejno ministra kultury i sztuki w rządzie Jerzego Buzka oraz dyrektor NOSPR w Katowicach w latach 2000-2018.

Podczas koncertu Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej wystąpi wraz z Chórem Chłopięcym i Dziewczęcym FK przygotowany przez Lidię Matynian oraz Ukraińskim Chórem Dziecięcym działającym w instytucji od 2022 roku pod kierownictwem Oleny Yatskulynets. Artyści, prowadzeni przez swojego dyrektora artystycznego, Alexandra Humalę, wykonają po raz pierwszy Glorię Joanny Wnuk-Nazarowej. To monumentalne dzieło, ujęte w sześcioczęściową formę oratoryjną, w którym kompozytorka sięgnęła po teksty części stałych katolickiej mszy - Gloria in excelsis Deo oraz Agnus Dei.
Na finał zabrzmi II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina w wykonaniu Ivo Pogorelicha. Ceniony pianista powraca na estradę Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie po szesnastu latach, kiedy wykonał ten sam koncert z towarzyszeniem filharmonicznej orkiestry w ramach V Festiwalu Muzyki Polskiej.
Koncert poprzedzi otwarta rozmowa Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz z Joanną Wnuk-Nazarową oraz drem Danielem Cichym – dyrektorem i redaktorem naczelnym Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które przygotowało materiały wykonawcze na koncert oraz jest wydawcą nut wszystkich wspomnianych powyżej twórców. Początek spotkania otwartego dla publiczności o godz. 18.00 w Sali Złotej na I piętrze gmachu Filharmonii Krakowskiej.
Koncert niemal w identycznym repertuarowo kształcie powtórzony zostanie - 11 maja 2025 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Artyści Filharmonii Krakowskiej wykonają ponownie Glorię Joanny Wnuk-Nazarowej i II Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina z solistą Ivo Pogorelichem, koncert otworzy natomiast skomponowane w 1974 roku Przebudzenie Jakuba Krzysztofa Pendereckiego.
Partnerem obu wydarzeń jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.