Aktualności
Prawykonanie monumentalnej Glorii na orkiestrę symfoniczną, chór mieszany i chór dziecięcy Joanny Wnuk-Nazarowej w Krakowie
2025-05-07
W piątek 9 maja o godz. 19.30 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego odbędzie się koncert specjalny, którego program w całości poświęcony jest twórczości kompozytorów polskich: Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Joanny Wnuk-Nazarowej i Fryderyka Chopina.
Wieczór rozpocznie dzieło Krystyny Moszumańskiej-Nazar, kompozytorki związanej przez całą drogę twóczą z Krakowem oraz krakowską uczelnią muzyczną, której była rektorem w okresie ustrojowej transformacji, prywatnie zaś teściowej Joanny Wnuk-Nazarowej. Exodus na orkiestrę i taśmę Moszumańska-Nazar skomponowała w 1966 roku na Międzynarodowy Konkurs dla Kompozytorek w Mannheim, gdzie otrzymała wyróżnienie za ten utwór.
Joanna Wnuk-Nazarowa to postać znacząca dla Krakowa i kultury muzycznej Polski. Jako dyrygentka, kompozytorka i pedagog przez wiele lat związana była ze swą macierzystą uczelnią w tym mieście. W latach 1991-1997 z kolei zapisała się w sposób bezprecedensowy w historii Filharmonii Krakowskiej, dokonując jako dyrektor dzieła jej odbudowy po katastrofalnym w skutkach pożarze z grudnia 1991 roku. Następnie piastowała funkcję kolejno ministra kultury i sztuki w rządzie Jerzego Buzka oraz dyrektor NOSPR w Katowicach w latach 2000-2018.
Podczas koncertu Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej wystąpi wraz z Chórem Chłopięcym i Dziewczęcym FK przygotowany przez Lidię Matynian oraz Ukraińskim Chórem Dziecięcym działającym w instytucji od 2022 roku pod kierownictwem Oleny Yatskulynets. Artyści, prowadzeni przez swojego dyrektora artystycznego, Alexandra Humalę, wykonają po raz pierwszy Glorię Joanny Wnuk-Nazarowej. To monumentalne dzieło, ujęte w sześcioczęściową formę oratoryjną, w którym kompozytorka sięgnęła po teksty części stałych katolickiej mszy - Gloria in excelsis Deo oraz Agnus Dei.
Na finał zabrzmi II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina w wykonaniu Ivo Pogorelicha. Ceniony pianista powraca na estradę Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie po szesnastu latach, kiedy wykonał ten sam koncert z towarzyszeniem filharmonicznej orkiestry w ramach V Festiwalu Muzyki Polskiej.
Koncert poprzedzi otwarta rozmowa Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz z Joanną Wnuk-Nazarową oraz drem Danielem Cichym – dyrektorem i redaktorem naczelnym Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które przygotowało materiały wykonawcze na koncert oraz jest wydawcą nut wszystkich wspomnianych powyżej twórców. Początek spotkania otwartego dla publiczności o godz. 18.00 w Sali Złotej na I piętrze gmachu Filharmonii Krakowskiej.
Koncert niemal w identycznym repertuarowo kształcie powtórzony zostanie - 11 maja 2025 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Artyści Filharmonii Krakowskiej wykonają ponownie Glorię Joanny Wnuk-Nazarowej i II Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina z solistą Ivo Pogorelichem, koncert otworzy natomiast skomponowane w 1974 roku Przebudzenie Jakuba Krzysztofa Pendereckiego.
Partnerem obu wydarzeń jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Najczęściej czytane:
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyki japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.