Aktualności
Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Kazimierz Serocki
2025-06-10
Polscy Kompozytorzy Dzieciom to cykl artykułów z okazji 80 lat istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w których przedstawiane są sylwetki związanych z Oficyną kompozytorów, tworzących wartościowe i ponadczasowe treści edukacyjne dla najmłodszych.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne były bardzo poważnie traktowane, a do współpracy przy tworzeniu dziecięcych publikacji nutowych zapraszano cenionych twórców. Specjalna komisja czuwała nad doborem najlepszych treści, co ma pozytywny skutek do dnia dzisiejszego, gdyż wiele z wydanych przez PWM tytułów pedagogicznych stanowi trzon edukacji muzycznej w Polsce.
Kolejnym z kompozytorów z serii Polscy Kompozytorzy dzieciom jest Kazimierz Serocki (03.03.1922-09.01.1981) - polski kompozytor i pianista.
Studiował w klasie fortepianu u Stanisława Szpinalskiego oraz kompozycję u Kazimierza Sikorskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi. Następnie, w roku 1947, wyjechał na roczne stypendium do Paryża, gdzie studiował kompozycję pod kierunkiem Nadii Boulanger oraz fortepian u Lazare'a Levy'ego. Koncertował jako pianista m.in. w Polsce, Rumunii, Niemczech czy Czechosłowacji. Od roku 1952 poświęcił się wyłącznie kompozycji. W dorobku kompozytorskim Serockiego najważniejszą pozycję stanowią utwory orkiestrowe, w tym również z udziałem instrumentów solowych, jak fortepian, organy czy flet. Jednym z istotnych nurtów odzwierciedlającym jego zainteresowania twórcze są pieśni do tekstów współczesnych poetów polskich. Bardzo cenione są również jego utwory fortepianowe, jednak rekordy popularności biją utwory puzonowe – Koncert na puzon i orkiestrę oraz Suita na cztery puzony.
W VIII 1949, podczas Zjazdu Kompozytorów w Łagowie Lubuskim, wraz z T. Bairdem i J. Krenzem założył Grupę 49, której celem było realizowanie ambitnych założeń artystycznych w ówczesnych trudnych realiach politycznych. W roku 1956 Kazimierz Serocki również z Tadeuszem Bairdem byli inicjatorami Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej (od 1958 p.n. Warszawska Jesień) – jedynego w Europie Środkowej międzynarodowego forum łączącego muzykę Wschodu i Zachodu, awangardę i klasykę XX wieku.
W 1956 został laureatem pierwszego Konkursu Kompozytorskiego im. Grzegorza Fitelberga, gdzie zdobył I nagrodę za Sinfoniettę, wyróżnioną następnie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu w roku 1959. W roku 1965 został ponownie nagrodzony w Paryżu, uzyskując III lokatę za Freski symfoniczne, a w roku 1979 otrzymał Prix Italia za utwór Pianophonie. Serocki został dwukrotnie odznaczony Nagrodą Państwową (1952, 1972), a w 1963 otrzymał Nagrodę I stopnia Ministra Kultury i Sztuki, w 1964 Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, a w 1974 Order „Sztandar Pracy II Klasy” za całokształt dokonań twórczych. W roku 1981 otrzymał pośmiertnie członkostwo honorowe ZKP.
Kazimierz Serocki wniósł ogromny wkład do polskiej edukacji muzycznej, pisząc utwory puzonowe tj. Sonatinę na puzon i orkiestrę, Koncert na puzon i orkiestrę oraz Suitę na cztery puzony, które do dziś stanowią żelazny program nauczania gry na puzonie. Oprócz tego, nawiązującymi do polskiego folkloru publikacjami Krasnoludki na fortepian i Krasnoludki – miniatury dla dzieci na 3 gitary, wzbogacił serię pedagogiczną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Więcej utworów z Serii Pedagogicznej PWM znajdziesz tutaj.
Najczęściej czytane:
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.